På ovanvåningen i vårt hus ligger ett parkettgolv, det är sannolikt lagt på 50-talet och passar inte in i huset som i övrigt har originalgolv av furu från 30-talet. Till på köpet knarrar golvet så in i h-e och vissa "rutor" är nedtryckta. Det finns alltså bara ett alternativ - parkettgolvet skall ut.

Jag tänkte köpa ett massivt furugolv och lägga in men undrar var jag kan förvänta mig under parketten. Jag kan förståss provriva upp ett par bitar men är inte sugen på att ha ett "sår" i golvet tills dess jag kommer igång. Någon har sagt att det finns sand under 50-60-talsparketter. I så fall kan man ju planera in ett beachparty!

Jag hoppas ju på fina bjälkar så att det bara är att lägga in furugolvet.

Är det ett 30-talshus har jag svårt att tänka mig annat än att det ligger råspont under parketten. Inte omöjligt att det går att slipa upp. Du kan inte lyfta av en bit av den lösa parketten och provborra ett hål?

Gammal parkett ligger väl i lösa bitar. Det var samma bitar av trä som man lade antingen i fiskbensmönster eller rutor med ådring åt olika håll. Jag tror att man gjorde så både på 30-talet och på 50-talet. Det är först senare som man börjat limma dem i sektioner som skall gå snabbare att lägga och möjligen knarra lite mindre. Under parketten låg på den tiden ofta furugolv av lägre kvalitet. Dessa kan slipas upp och lackas eller oljas, men är inte så tåliga.

Jag har bott i ett radhus från 30-talet. (Hemma hos mamma). Där var det originalparkett i vardagsrummet och matchande ekbeläggning i trappan. Övriga golv var ljus mjuk furu som troligen varit täckt av något annat från början. Furun blev mycket snygg när den slipades och lackades, men var mycket känsligt för klackar och tappade föremål.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.