4 353 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Klinker på ojämnt betonggolv?
Jag har ett rum (~ 6-7 m2) i en källare som jag tänkt att fräscha till. Huset är från 1936 och golvet är i betong (omålat ) men väldigt ojämnt. Det lutar ganska mycket åt ena hållet, och det finns ganska mycket ojämheter.
Kort och gott - ett fult och opraktiskt golv!
Min plan är att lägga klinkerplattor, modell större.
Min fråga är hur jag bör förbereda golvet? Jag misstänke att det är svårt att flytspackla då det lutar åt alla håll och kanter. Jag vill ju inte ha allt spackel i ena hörnet
. Kan man blanda flytspacklet mer trögflytande, eller ska man användar mer traditionellt spackel sommn stryker på ?
Alla tips välkomns!
Min fråga är hur jag bör förbereda golvet? Jag misstänke att det är svårt att flytspackla då det lutar åt alla håll och kanter. Jag vill ju inte ha allt spackel i ena hörnet
Alla tips välkomns!
Hej
Hela tanken med flytspackel är ju att det ska hamna i hörnet, om nu det är lågpunkten. Vill du ha fall kan du hälla det mesta av spacklet från den del som ska vara högst, då flyter det ut och bildar fall...
Mvh Wasa
Hela tanken med flytspackel är ju att det ska hamna i hörnet, om nu det är lågpunkten. Vill du ha fall kan du hälla det mesta av spacklet från den del som ska vara högst, då flyter det ut och bildar fall...
Mvh Wasa
Flyspackling är det enda rätta. Och det ska inte vara trögflytande utan tvärtom ska det flyta länge om man vill ha ett plant golv (det får dock aldrig vara tunnare än vad leverantören rekommenderar).martin_s skrev:Jag har ett rum (~ 6-7 m2) i en källare som jag tänkt att fräscha till. Huset är från 1936 och golvet är i betong (omålat ) men väldigt ojämnt. Det lutar ganska mycket åt ena hållet, och det finns ganska mycket ojämheter.
Min fråga är hur jag bör förbereda golvet? Jag misstänke att det är svårt att flytspackla då det lutar åt alla håll och kanter. Jag vill ju inte ha allt spackel i ena hörnet. Kan man blanda flytspacklet mer trögflytande, eller ska man användar mer traditionellt spackel sommn stryker på ?
Alla tips välkomns!
Det du dock måste tänka på i en källare från 1936 är att det förmodligen är en oisolerad platta med tillskjutan fukt och då måste du ha flytspackel som klarar det.
Men det är bara att fråga hos den lokala bygghandeln så lurar dom säkert på dig en massa bra saker.
Klicka här för att svara