12 079 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
Slipa gammalt trägolv, vilket slippapper?
Ska slipa ett gammalt lackat trägolv men undrar vilket slippapper man bör avsluta med. Har slipat ett i ett annat rum förut och då använde vi 120 papper som avslutning och det var också det finaste papper som medföljde den hyrda maskinen. Men drar man med fingret på detta golv så känner man slipränderna. Vad är normalt att slipa med? Golvet ska lackas efter slipning.
Sen undrar jag om man måste/bör kratsa ur skiten i springorna mellan plankorna. Gjorde inte det i förra rummet och det ser helt ok ut men det känns ändock som att man fuskat. Hur har ni gjort?
Som avslutning, hur många ggr. bör man lacka golvet efter slipning?
Sen undrar jag om man måste/bör kratsa ur skiten i springorna mellan plankorna. Gjorde inte det i förra rummet och det ser helt ok ut men det känns ändock som att man fuskat. Hur har ni gjort?
Som avslutning, hur många ggr. bör man lacka golvet efter slipning?
normalt slipar man med ett grovt först tex 40, sedan 80 och sist 120...
ang lackning ,så en grundlack och 2 topplacker brukar räcka...
ang lackning ,så en grundlack och 2 topplacker brukar räcka...
Jag blev faktiskt inte heller så nöjd med resultatet av golvslipen med 120-papper så jag körde en vända med excenterslip (fortfarande 120-papper). Fast det är väl inget man gör så gärna om det är lite större ytor, jag hade bara typ 15 kvm.
Jag visste inte riktigt heller hur jag skulle göra med springorna men det gav sig självt när jag började såpskura golvet...skurborsten river upp en massa bös. Men du skulle ju lacka.
Jag visste inte riktigt heller hur jag skulle göra med springorna men det gav sig självt när jag började såpskura golvet...skurborsten river upp en massa bös. Men du skulle ju lacka.
Produkter som diskuteras: "skurborsten"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag slipar nästan alltid med papper 36, 60 och 120. Är man inte nöjd med 120 som avslutning kan man köra över allt med 180 eller näta med 120-nät. Lackar sedan med tre lager topplack. Ingen grundlack mao. Grundlack är bara en sämre variant av topplacken. Mellanslipar mellan första och andra strykningen med 120- alternativt 180-papper på excenterslip eller 120-nät på skurmaskin.
Syns inte skiten mellan springorna så finns det väl ingen anledning till att kratsa ur dom? Men man sover kanske bäst om man gör det iaf.
Syns inte skiten mellan springorna så finns det väl ingen anledning till att kratsa ur dom? Men man sover kanske bäst om man gör det iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden