1 703 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fogning "granitskiffer"
Hej,
Ska till att foga mitt vardagsrumsgolv. Plattorna är 30x60 grovhuggen/skrovligt skiffergranit lagda med ca 3mm avstånd.
Hur går man till väga för enklast bästa resultat, iom att plattorna är stora och ej så släta. Det kommer samlas en massa fog i ojämheterna om man gör som på släta plattor (badrum mm).
Mvh
Ska till att foga mitt vardagsrumsgolv. Plattorna är 30x60 grovhuggen/skrovligt skiffergranit lagda med ca 3mm avstånd.
Hur går man till väga för enklast bästa resultat, iom att plattorna är stora och ej så släta. Det kommer samlas en massa fog i ojämheterna om man gör som på släta plattor (badrum mm).
Mvh
Har lagt skiffer i mitt kök, o det var min första erfarenhet på att lägga klinkergolv. Givetvis fogades jag på vanligt vis o bredde på med fog över de superskrovliga plattorna. Dock insåg jag snabbt att detta skulle förvandlas till ett helvete snabbt med kamp mot klockan innan det bränner fast. Hann inte få bort allt, så fick köra med syra för o fräta bort resterna. blev inte jättebra, men nu vet man att är det oglaserade platter får man tänka sig för.
Har läst att andra har tagit lite i taget o maskerat platterna med bred tejp o fogat lite i taget. verkar dock vara ett jäkla tejpande.
en ide kan kanske vara o spritsa ner fogen, men man ska ändå bre ut på diagonalen för o få bra fyllning.
hur gör plattsättare här? finns det proffsknep tro?
edit: är det granitskiffer från bauhaus? för det var denna jag köpte! lycka till med helvetsgolvet!
Har läst att andra har tagit lite i taget o maskerat platterna med bred tejp o fogat lite i taget. verkar dock vara ett jäkla tejpande.
en ide kan kanske vara o spritsa ner fogen, men man ska ändå bre ut på diagonalen för o få bra fyllning.
hur gör plattsättare här? finns det proffsknep tro?
edit: är det granitskiffer från bauhaus? för det var denna jag köpte! lycka till med helvetsgolvet!
Klicka här för att svara