Hej!
Jag ska lägga i ett massivt stavparkett golv i körsbärsträ, vilket sätt är bäst underlimma hela golvet eller skruva i noten?
Mvh Oplaer

Om jag limmar vilket lim är då det bästa?
Opaler

Limma golvet med parkettlim. Vad jag förstått så är MP-lim lim bäst, men dyrast. det finns ett billigare också. Jag körde med Bostik, men det var inte direkt något aktivt val. Grossisten hade inget annat...

Du slipper garanterat knarrr och knäppningar om du limmar golvet (till skillnad mot spikning).

Tack jag limmar! Vilket snyggt hus ni byggt!
Opaler

De orden tackar jag för. Lycka till med läggningen. Förslagsvis köper/hyr du en dyckertpistol för att sätta fast de första stavarna. Annars lär de glida iväg när du slår fast nästkommande bitar. Jag spikade lite här och där när jag limmade. Det var ett enkelt sätt att säkra golvet medan limmet härdar.

Hej!

Ska lägga stavparkett vad ska jag tänka på vid själva läggningen vill lägga med fiskbensmönster list och fris, vilken riktning ska mönstret ligga i..hall och vardagsrum hör ihop nu med varandra så allt blir i vinkel ca 70 kvadrat man kommer ju görst in i hallen ska mönstret ligga i den riktningen men sedan när man är i vardags rummet som är rektangulärt vill man ju gärna att mönstret följer rummets längd...har köpt sänksåg festool och har överhandsfräs....ge mej tips och råd :-)

En annan fråga: Golvspån räknas ju inte som spikbart undergolv, men skulle det vara okej att skruva fiskbensstavar direkt i golvspånet? Det skulle ju vara en praktisk lösning om man är rädd för lim...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.