1 001 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Behöver man fuktskydd på ovanvåningen?
Skall lägga ett klickgolv (14 mm ekparkett). Har under det tänkt ha ljuddämpning (vanligt skumgummi för golv). Vanligt gästrum, ligger längs två ytterväggar och två innerväggar.
När jag rev ut det gamla golvet upptäcker jag att de under linoleummattan lagt tjärpapp över hela golvet som underlag. Det som är underst är betonggolv, troligen gjutet ihop med sågspån för att kunna spika i (så har det varit på de golv jag har på bottenvåningen, och den usrpungliga listen har varit spika ned i golvet).
Tjärpappen fick mig att undra, räcker det inte med skumgummi under, skall jag ha tjärpapp under trägolvet? Eller någon typ av annat modernt fuktskydd?
--- Mats ---
När jag rev ut det gamla golvet upptäcker jag att de under linoleummattan lagt tjärpapp över hela golvet som underlag. Det som är underst är betonggolv, troligen gjutet ihop med sågspån för att kunna spika i (så har det varit på de golv jag har på bottenvåningen, och den usrpungliga listen har varit spika ned i golvet).
Tjärpappen fick mig att undra, räcker det inte med skumgummi under, skall jag ha tjärpapp under trägolvet? Eller någon typ av annat modernt fuktskydd?
--- Mats ---
Ok, plast har jag, så det kan jag göra. Men jag har ett hus från -58, så jag ha rinte plast på några ställen ännu. Finns det något annat material som fuktskyddar men inte totalt blockerar som plasten gör? Eller skall man använda en speciellt tunn plast?gadu^ skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara