jag har fiskbensparkett (från 50-talet) i två rum med valv mellan.
vid renovering så flyttade vi valvet och det blev fel i mönstret.
detta fotot är taget mitt i nuvarande valvet där jag var tvungen att såga in linje i parketten och lägga en ram till valvet (jag kände att det var i princip omöjligt att lägga ihop mönstret i rummen med varandra och fick inte ens tag på rätt längd)

som ni ser har jag försökt att använda det gamla så mycket som möjligt och jag har gjort klart ena sidan valvet.

problemet är att skarven som jag har ringat in är helt utan not eller fjäder.
där har jag bara slagit ner varje bit.
när jag blev färdig med detta så kom jag på att trä ju rör sig (ingen som kommit på det tidigare ju:)) och jag är rädd att alla bitarna kommer resa sig där.
jag har spikat ner dem med spikpistol och det sitter not och fjäder mellan varje av plankorna i sidled.

vad tror ni? kommer det troligvis att resa sig och i så fall, hur ska jag göra?
har ju andra halvan kvar. kan man limma ner varje bit kanske?

• PICT0244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, du har nog helt rätt där. risken finns att det reser sej. Köp en liten burk parkettlim gärna det dyrare MP-limmet som blir lite som gummi när det torkar - plus en limkam. Sen limmar du fast parketten. Spika också så får du fast parketten medan den torkar. Sitter sen som berget.

Vi använde Bostik MP, men det finns nog liknande limmer från fler tillverkare - se länk: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/company/bostik_ab/100441/product/212682/

ps. Googla på "ms polymerlim" så hittar du lite rolig läsning...

En välsorterad golvaffär kan nog hjälpa dej - alternativt en färgaffär.

IMG_6907.jpg

Limkam:

IMG_6956.jpg

Redigerat:
okej. då gör jag det. tackar så mycket för hjälpen.

jag har en till fråga till. Nu när jag ska lägga den lilla raden jag har kvar
så vill jag helst använda mig av den gamla parketten för utseendets skull. problemet är att isf blir det varken not eller fjäder fram eller bak utan endast i sidled.
tror du det funkar att bara limma ner dem då eller bör jag använda mig av ny parkett (då får jag på ett av hållen + i sidled precis som på andra sidan valvet)?
Mvh

Jag har ingen praktisk erfarenhet att stödja mej på, men troligen är det något bättre att ha not och fjäder på så många sidor som möjligt. Du ska dock ha en rejäl portion tur för att hitta ny parkett som har exakt samma höjdförhållande och storlek på noten/fjädern som din gamla parkett.

Jag skulle kört på gamla parketten och limmat.

okej. stort tack för all hjälp fasting65

Fasting65! Bara en fråga om stavparkett. Går det att spika med dyckertpicka? Spikar man normalt sett med dyckert i de borrade hålen? Ingen sprickbildning när man skjuter?

Mvh Lagavulin

Har du parkett med borrade hål har du finparkett. Det var väl Burseryd som borrade för att blidka det gamla hantverkargardet. Men de va ju skitdyra när jag la parkett. Sen gick Burseryd i KK. Om det var hålens "förtjänst" eller ej ska jag låta vara osagt ;) Jag köpte "fulparkett" och den var minsann inte förborrad.

Jag har en dyckertpicka. Funkar prima att spika. Ibland spricker fjädern. Jag har märkt att ibland kan bero på sprött trä (snabbtorkat eller vaf*n det beror på...), eller vresigt virke så det spricker. De golvläggare jag talat med (två stycken) filar till bygeln på pickan så den passar perfekt mot parketten. Det gjorde inte jag. Funkade bra ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.