2 124 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lägga golv längs cirkelsegment
Hej,
Har just flyttat in i en lägenhet med den här planlösningen.

Jag vill lägga nytt golv i hall och kök, men hur ska jag göra för att lägga golvet runt trappspindeln?
Rent instinktivt känner jag att det kommer bli svårt att såga de långa snitten som det kommer bli på några utav bitarna.
Finns det något att tänka på för att det ska bli lättare? Någon metod för att såga till bitarna?
Har just flyttat in i en lägenhet med den här planlösningen.

Jag vill lägga nytt golv i hall och kök, men hur ska jag göra för att lägga golvet runt trappspindeln?
Rent instinktivt känner jag att det kommer bli svårt att såga de långa snitten som det kommer bli på några utav bitarna.
Finns det något att tänka på för att det ska bli lättare? Någon metod för att såga till bitarna?
Vilken ledd är bäst?
Jag hade tänkt mig lägga kortändarna mot fönstret i köket men om det blir bättre eller lättare på något annat sätt är jag öppen för det med
Jag hade tänkt mig lägga kortändarna mot fönstret i köket men om det blir bättre eller lättare på något annat sätt är jag öppen för det med
Det är lite pilligt att rita av rundningen på golvbrädormna, men det finns en metod som fungerar bra. Till att börja med så spelar ledden igentligen ingen roll, men förutsatt att du har kortändarna mot fönstret så börja från köksskåpen (iaf om du har klickgolv, annars kan du inte vika ned dem i klickspåret). När du lagt så långt det går mot rundningen så lägger du nästa bräda rakt ovanpå den du just lagt. Sen sågar du till en liten list eller något så den blir 5mm längre än brädans bredd. Dra sedan listen utmed väggen, hela tiden ca 90grader mot brädan, och rita samtidigt av väggens form på brädan. Det finns säkert någon här som kan hänvisa till en bra beskrivning, det är inte speciellt komplicerat men svårt att förklara i text....
När du kommit ca halva rundeln så skiftar du och ritar av profilen på brädornas kortända istället.
Du sågar med sticksåg från baksidan, det bör inte vara något problem. Gör "som snickarna" och håll sågen så att du har den på undersidan men tittar från översidan (kanske ngn annan kan förklara bättre
).
När du kommit ca halva rundeln så skiftar du och ritar av profilen på brädornas kortända istället.
Du sågar med sticksåg från baksidan, det bör inte vara något problem. Gör "som snickarna" och håll sågen så att du har den på undersidan men tittar från översidan (kanske ngn annan kan förklara bättre
Jag tror jag förstår!
Har tyvärr en sån sticksåg som är svår att hålla upp och ner, men det ska nog gå bra ändå...
Har tyvärr en sån sticksåg som är svår att hålla upp och ner, men det ska nog gå bra ändå...
Klicka här för att svara