Det nyinköpta huset är under totalrenovering. Köket ska bytas och nytt köksgolv läggas. Fn finns endast en plastmatta med nån cm nivåskillnad till omgivande rum. I framtiden (om 5-7 år) finns planer på att byta till vattenburen golvvärme varpå golvet måste bytas. Hur lägga golvet?

Ska vi lägga nytt golv på hela köksytan, ställa köksskåpen ovanpå och sedan bara byta den yta som ska värmas med golvvärme?

Eller ska vi ställa köksskåpen på golvspånet och bara lägga golv på de ytor som går att komma åt när vi byter till vattenburen golvvärme?

Eller ska vi passa på att lägga tomma golvvärmerör redan nu och koppla in dom sen?

Hur skulle ni göra?

Jag skulle lägga in golvvärmen direkt. Varför vänta i 5-7 år? Det finns inget skönare än ett varmt golv i köket. Husets bästa rum. Det minsta jag skulle göra är att förbereda med rör i golvet som bara är att koppla in senare.
Tänk på att golvvärmen bygger på höjden och jag inbillar mig att det är svårt att få till det snyggt senare.

Jag skulle lägga golvvärmen direkt, om Ni har ett bra skäl till att inte koppla in den så vänta gärna i 7 år men det skulle inte jag göra ;) men lägg i så fall slangen så allt är klart för inkoppling när det är dags. Att börja riva upp golvet i ett i övrigt färdigrenoverat kök om 7 år kommer Ni inte att vilja göra tror jag.

Skälet till att vi inte lägger golvvärme direkt i hela huset är att det blir lite för mycket på en och samma gång. Vi har redan byggt två våtrum, köpt nya vitvaror, installerat bergvärme samt bytt fönster. Golvet i vardagsrummet är dessutom ganska nylagt av den tidigare ägaren och det bär lite emot att bryta upp det. Efter 5-7 års bearbetning av två småpojkar kanske läget är annorlunda. ;-)

Jag tror den bästa kompromissen är att lägga golvvärme lokalt i köks- och matrumsdelen. Då slipper vi dessutom kostnaden för att flytta på två element som vi annars skulle behövt göra. I samband med köksbygget förbereder vi också för golvvärmedragningen till vardagsrummet. Rören måste gå den vägen från pannrummet. En nackdel med detta är dock att det blir olika golv i kök/matrum och vardagsrum. Dom sitter nämligen ihop.

Jo det förstog jag nog ;) men förbered så mycket det går då. Olika golv i kök/matrum/vardagsrum är väl inte hela världen när man vet att det är temporärt.
Finns snygga mattor till fula/gamla/slitna golv så det är en billig lösning om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.