Hej,

Jag tänkte bara höra om det skiljer sig åt i "färgskala" mellan vilken sorts ekparkett man väljer? Går tex viss ekparkett mer åt det gulare, brunare eller rödare hållet? Om det redan finns befintlig ekparkett i ett par rum och man ska lägga ny parkett i ett angränsande rum så vill man ju gärna ha samma färgskala?

Sen undrar jag också ungefär hur lång tid det tar innan ekparkettens färg stabiliserat sig? Vad jag har förstått så blir den ju ofta gulare med tiden?

Tack!

Ingen som vet ungefär hur lång tid det tar innan färgen på ekparketten har stabiliserats? 3 månader, 1 år, 3 år, eller...? :S

Ja klart ekparkett skiljer sig i färg från fabrikat till fabrikat, och även från sortering till sortering. Du får helt enkelt försöka hitta ett golv som det du har hemma, o väga in att det nya golvet kommer mörkna lite samt gulna. Ekgolv gulnar, blir inte rött. Det blir lite chansning. Är du pedant har du 1 alternativ o det är att riva ut gamla golvet o lägg nytt överallt. Eftersom du lägger nytt golv i ett annat rum så kommer man inte märka på samma sätt att du har en annan nyans i annat rum, hade du däremot skarvat golvet i ett o samma rum med nytt o gammalt golv så hade det varit mer märkbart.

EkparkettGolv är dyrt, 450kr/m2 ungefär för ett sjysst golv, har du råd byt det gammla golvet. Annars tycker jag det borde funka fint med att kompletera. Du kan få provbitar med dig hem o testa.

Golv gulnar ju olika snabbt beroende på hur mkt solljus det kommer in. Gissar att efter 2-3år har det mesta hunnit "stabiliserat" sig i ett normalt hem, sen gulnar det nog lite till efter ytterligare några år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.