Hej!

Jag har rivit bort plastmatta på övervåningen i sovrummen mitt hus från 46 och trott att jag kan slipa undergolvet (råspont) men såg att under plastmattan låg det plywood närmast ytterväggen istället för trä (undars varför). Nu har jag tänkt köpa furugolv från byggmax.

Måste jag slipa golvet innan jag behandlar det?
Jag skulle vilja ha ett golv som är vitt (ljust) fast man kan se träet, tror det heter vitbetsat.
Grejjen är att jag skulee vilja lacka golvet för att slippa underhålla det så mycket, har ni tips på hur jag ska göra?

Bör jag behandla golvet så fort det är lagt innan det börjar gulna av soljuset?

Alltså:
1.Måste jag slipa nytt golv först?
2. Hur ska jag få det ljust med litet underhåll?
3. Måste jag dra igång med behandligen direkt efter läggningen?

Tack för ett kanon-forum!/Kapten

Hej Lars!
Får väl svara på min egen fråga, ifall andra undrar samma sak
1.Om du köper andra sortering som du gjorde så tar du plastiskt trä och lägger i kvisthål efter att du lagt golvet, sen sliper du golvet lämpligt med t.ex en excenterslip med 120 sandpapper.
Eftersom du har valt att betsa golvet så rekommenderas att du sliper golvet efter att du betsat klart och lagt på första varvet lack
2. Gör som du gjorde, betsa och lacka, eftersom det är i sovrum så blir det inte så mycket "spring" som nöter på lacken
3. Ja gör inte som du gjorde och lät golvet vara typ en månad innan du börjar behandla det, då mörknar det och du får slipa bort det ( ett tips är att dra ner persiennerna så det inte kommer in så mycket sol!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.