Vi har alldeles för många föräldrar som lägger sig i (4 för att vara exakt, allvetande förstås) och behöver hjälp, för nu orkar jag inte med deras "råd" längre! Vi ska bygga fler rum på ovanvåningen (vi bor i ett 1½ plan från -74) och är i behov av att få ner ljudnivån uppifrån, främst stegljud. Just nu har vi spånskiva på träbjälklag och över det foam + parkett, detta skapar olidligt mycket ljud... Jag har läst en del om Stepisol och tycker det verkar toppen (för bra för att vara sant?) Eftersom vi har snedtak undrar jag hur mycket högre golvet blir med Stepisol? Vad är bäst att lägga över? Vi hade tänkt att lägga heltäckningsmatta (ja, jag vet urtrist) men är det bättre med trägolv? Vad kommer det att kosta (50m2)?

När man tänker på heltäckningsmatta så tänker man ofta på de övervintrade orangea och bruna från 70-talet. Nu finns det ju riktigt snygga, såg precis en husannons på ett ganska nybyggt hus som hade heltäckningsmatta på övervåningen och det var riktigt snyggt.

Ur stegljudshänseende så kan ni nog ränkna med en markant förbättring med heltäck istället för trägolv (eller något annat hårt golv). Förutsatt att det faktiskt är stegljud och inte "knak" i konstruktionen på något sätt. Har tyvärr ingen input på Stepisol men om du söker (på stepisol) har på forumet så får du svar på alla dina frågor (ex hur mycket det bygger såg jag i en av de första trådarna).

Byggankan: länk please!

Vad lägger jag under heltäckningsmattan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.