Jag har fått instruerat följande. Direkt på cellplasten läggs slingorna för vattenburen värme. Därefter 50mm distanser som jag lägger armeringsnäten. Slutligen gjuta 100mm med grovbetong.

Det låter väl rimligt, men jag inser nu efter lite beräkningar att det kommer bli oehört många spannar med betong att gå uppför yttertrappan och undrar om det finns ett alternativ som följer:

Jag lägger vanligt golvspån flytande ovanpå cellplasten. lägger slangen direkt på golvspånet. Sätter 50mm distanserna och lägger armeringsnätet. Slutligen gjuter jag bara precis så att armeringsnätet ligger precis under ytan? Dvs att betong plattan blir bara 55-60mm tjock, MEN den vilar i sin tur på golvspån.

Slutliga golvet kommer bli handslagna terrakotta plattor 20x20....

Förresten när jag ändå är i farten, behövs byggplast/fuktspärr någonstans?

Hur står kaka är det du ska gjuta? Är det större volymer av betong som gäller så pumpar man ju normalt in den och man slipper springa med skottkärra och hinkar. Vad har du under din cellplast? Är den för isolering eller för att bygga höjd?

Normalt använder man inte en konstruktion med betong ovanpå golvspån, dock är det rätt vanligt med flytspackling ovanpå golvspån. Då kör man primer på golvspånen vilket hindrar att de suger samt ökar vidhäftningen

Man gjuter inte in trä i en bottenplatta pga eventuell fukt. Betongen bör vara ca 2cm över armeringen. Lägg först nätmattan på lägre distanser om det finns och najja slangen i mattan. betongen bör vara minst 8cm för att inte spricka mm.

Nå, ingen spånplatta ingjutet, spånplattan kommer att svälla och mögla och förstöra betongen ovanpå.
Lägg hellre di 2 cm cellplast om du anser att du kan bära in betong för 8 cm platta.

Sedan rent allmän så ska armeringen ligga mitt i betongskiktet och det finns andra höjder än 50 mm på distanserna.

Protte

Tack för era svar!

Jag kommer skippa gjutning helt och hållet efter att ha pratat med en byggare. Hans förslag lät bra.

Det blir 300mm cellplast på singelbädd (istället för 200mm). Sedan fuktspärr med byggplast. Sedan spårad golvspån flytande. Sedan i med slang i spåren. Sedan golvgips limmat på, skruvade och sedan när det torkat så skruvar jag upp skruven igen. Färdigt!

Nåja, slutligen lämplig fix och sätta plattorna.

Måste väl vara perfekt??

Du bör ha värmefördelningsplåtar också om du kör med spårad skiva.

prototypen skrev:
Sedan rent allmän så ska armeringen ligga mitt i betongskiktet och det finns andra höjder än 50 mm på distanserna.
Det är andra gången jag ser att du påstår detta. Vad får du det ifrån? Sprickarmering ska ligga så högt som möjligt för att förhindra ytliga sprickor under härdningen.

Och den ska ligga mitt i för att betongen ska vara starkt för böjning både uppåt och nedåt men man kan göra en dubbelarmering.

Protte

Byggplast eller ej så skulle jag nog övervägt att köra med de färdiga plattorna som tex Uponor har som består av spårad cellplast sammanbyggt med värmefördelningsplåt direkt för att slippa ha golvspån i konstruktionen. Finns säkert flera tillverkare som kör med dom.

Vad för typ av rum ska det bli? Förutsätter att det inte är ett badrum du planerar så

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.