Golv
hakaner: Kottlingar hjälper bara till om du har ett svajigt golv eller för att fördela ut en punktlast mellan flera reglar. Om reglarna hänger ner så har du för lång spännvidd (eller för stor last). -Går det att komma åt underifrån & sätta in fler reglar? (tex. en ny regel mellan varje befintlig) Kan du göra en enkel skiss med mått (spännvidd) och dimension på reglarna?
Snurre: 1. Flytspackel ( Hålorna ) 2. Plast 3. Elastilon strong 3 mm 4. Trägolv Har fungerat väldigt bra, lättlagt och nackdelen att Elastilon är dyrt. Var försiktigt med att borra och plugga i platta med ingjuten golvvärme.
tank77: [citat] Verkar vara ett Älvsbyhus du har köpt och dom hade/har Kährs Ekfaner, allså inget parkettgolv. Fanergolv är ej slipbara då trä-ytskiktet är endast 1-2 mm. Ett parkettgolv som har ett mycket tjockare ytskikt kan vanligtvis slipas 3-4 gånger och således hålla i typ 80 år.
jenni.ankarsrum: Efter att jag har spacklat och slipat tapetskarvar med vanligt sandspackel så sopade, dammsög och våttorkade jag golven. Nu är golven betydligt strävare än vad de var innan, kan jag putsa upp dem med nånting? Parketten är nån modern lackad variant med fem år på nacken...
ewrann: Tack för tipset! Vi har pratat med dem och de hade 22,5 cm breda i lager! /Annika
Kave: Personligen föredrar jag repor i ett oljat ekgolv än ett lackat, särskilt blank lack där det syns direkt. Ek är förmodligen stryktåligare mot repor än lacken. Vi har haft oljade byggmax golv i köket i 5 år nu och det ser nytt ut fortfarande.
meckis: Jag fixa ett golv som bukta o svajja nyligen. förvisso slängde jag planken, för dom var i dåligt skick, skulle bara ha ett undergolv så det blev golvspån. men i princip gör du följande: ta upp hela golvet, var försiktig med sponten. i vissa hus kan bräderna sticka under putsen på väggarna (om det är ett stenhus) då får man såga av dem nära väggen. skruva på nya brädor på
Digo: Har beställt därifrån i juni, ännu inte fått leverans. Svarar inte på mail och de få gånger jag fått kontakt via telefon säger de att leveransen kommer "denna vecka". DÅLIGT
farbaute: Har för mig att jag läst någonstans om att man förr ibland byggde husen med lutande golv in mot eldstad för att kall luft skulle "rinna" in mot eldstaden för att där värmas upp och snurra runt. Någon form av förbättrat kallras kanske man kan kalla det? Jag har dock bara läst litet löst om detta och vet absolut inget med säkerhet. Om du prompt skall regla upp golvet så finns det ju
Johan H: Jag har flyttat mitt timmrade tvåvånings härbre till en ny placering på tomten. Då golvet var extremt flytande (45x170 reglerna som inte satt fast i huset, utan vilade på lecagrunden) så släppte nästan hela golvet under flytten. När jag nu plockar upp furugolvet finns spår av svartmögel under golvplankorna. Jag vet inte om detta har varit redan när golvet lades, eller om isoleringen
gaia: bra tips! vill bara tillägga att det är bäst att blötta kakelfogar ordentligt med vatten först så att ättikan inte sugs in i fogarna så lätt och löser upp dom också :). Även vid användning av andra avkalkningsmedel ( sura) ska fogarna vattnas innan man sprayar på med annat.... gaia
Zuzza: Har tyvärr fått lite fläckar av vatten som blivit stående på lackat parkettgolv. Det har blivit matt på ytan. Nån som har tips på vad man kan göra för att det ska bli snyggt igen? Träet har inte blivit skadat utan det är ytan som blivit ful. Zuzza
DrEvilboy: Hej. Har ett projekt som jag ska snart börja med. Ska bygga in altanen så att det blir en hall och flytta ut ytterdörren. då golvet är av betong med stora stenplattor i så har jag fått tips om olika sätt att ordna golvet på men ingen av tillfrågade har någon större kunskap i detta. Jag kan max bygga 10 cm i höjd på golvet. funderar på om man ska ha platonmatta som fuktspärr.
gearbox: Här är en guide från Flugger http://flugger.se/Goer-det-selv/Indendoers-projekter/Gulve/Lud-og-oliebehandeling-ny.aspx
mexitegel: Kör in värme i rören och leta med värmekamera, alt en pejlingutrustning för el/telekabel. Anslut sändraren i rören och pejla in i golvet.
Fasting65: Varför en list? SIKA har minst en typ av gucka att fylla glipan med. Vi körde med Sikaflex 11FC http://www.sika.se/sikaflex-11fc_.asp
rokka: Någon sorts fogskum har jag vid genomförningarna i min krypgrund har dock inte lagt dit det själv.
Paul-Staffanstorp: Personligen är jag av den naturen att allt gammalt ska bort. Jag hatar att låta gammalt skit ligga när jag renoverar. Dock är jag tveksam till att det skulle göra någon effekt på lukten.
KnockOnWood: Spackel: Jag har använt Plastic Padding Elastic, den grågröna alltså. Snabbhärdande och mycket lättslipat, inget vatten alls. För elastisk fog bör du väl använda någon slags Sikaflex. Finns massa varianter men jag har nyligen använt "AT-Connection". Good luck! KoW
Rode: Hejsan. Tänke lägga "konstgräsmatta" med plots i ett rum i min källare. Kan man lägga det direkt på betongen? Är det något som är viktigt att tänka på? Tacksam för tips!
peroande: Det är skillnad mellan slät och plan. En slät yta är en yta du kan dra handen över utan att den känns ojämn. Den kan dock bölja fram, vilket innebär att om du lägger en lång linjal över ytan så kommer den inte att ha kontakt med ytan längs hela sträckan. En plan yta är en yta där ovan nämnda linjal har kontakt längs hela sin sträcka. Beroende på hur noggrannt man tittar på
zingo: Bara känslan av att veta att det inte är äkta furugolv får mig att vilja flytta hemifrån.
Linisen_01: Vi kommer att använda kcbruk och silicatfärg eftersom våtutrymmet är avskilt. Målaren rekommenderade även detta. Ovanför handfatet sätter vi några rader kakelplattor. Hör gärna av er om ni hittar någon annan lösning. Vi kommer snart att börja putsa, tjohoo!!
prototypen: Det låter som du tänkt lägga på ett tunt lager och det kommer att brytas sönder som kex då asfalten är mjuk under. Du behöver 8-10 cm armerad betong för att det ska hålla. Går ju att gjuta direkt på asfalten eller så tar du ut asfalten och får behålla takhöjden. Protte
hus2010: Ska lägga nytt golv i vårt sovrum (och eventuellt vardagsrum senare) och kommer lägga laminatgolv, i inte allt förhög prisklass. Var hittar jag fina laminatgolv i ek eller ask?
stewed: Jag ska lägga nytt golv i köket och har tagit bort hela det gamla golvet förutom det som ligger under bänkskåpen. Jag sågade med ett multiverktyg i en linje längs benen så att skarven (med rörelsefog) hamnar under sockeln. Det nya golvet är ett trägolv (av klickmodell) som ska tätas i fogarna. Men om jag råkar spilla ut tex ett glas vatten så kommer ju vattnet att kunna rinna ner i
yamahafj: Jag har samma fråga - någon som kan uttala sig om de här naturalackerna som ska ge en mer oljad look?
pbengtsson: Tycker det ser ut som Konradssons Marte serie.
Jala42: Hej, Är på jakt efter gamla furubrädor till golv - minst 3 m långa, 115 mm breda och 28 mm djupa. Nån som har nga eller vet ngn - tar tacksamt emot tips! Allt från bara ett par brädor till ett helt golv är av intresse, men i det sistnämnda fallet behöver de vara 4 m långa. Huset är från 1928, och det handlar om ett framtaget undergolv i kök som visade sig ha "ett dike" i sig. Mvh,