9 907 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Klinkers i hallen - hur göra?
Detta med att skruva en limmad gipsskiva finns det åsikter om. LK golvvärme skruver att man MÅSTE skruva gipsplattan även om den är limmad. VEM vågar skruva en gipsskiva då det finns värmeslingor under?tank77 skrev:Klickar??
Man "limmar" med kakelfix som är ämnat för att limma fast golvgips, typ Multifix ifrån Bostic. Fixet drar man dit med en 8mm tandkam, sedan lägger man dit gipset, klart!
Alltså INGA skruvar eller vanlig sättlim typ PL400!
Eller så skippar du golvgips och flyter med spackel istället direkt på spånet!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Var finns värmeslingorna då...under golvspånet ?hokanp skrev:
Oavsett hade jag aldrig skruvat utan det ska som tank skriver limmas med speciallim och med tandad spackel och inga klickar som någon skrev.
Skruv kan man fästa med om det på något ställe inte vill hållas nere medan det torkar, men sedan tar man bort skruvarna igen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok, men då är jag väldigt osäker på ifall det är tillräckligt kraftigt med limmad golvgips för att kunna lägga klinker.
Det blir ju inte så stor vidhäftningsyta mellan spån och gips med limmet och samtidigt är ju inte en spårad spånskiva lika kraftigt som en 22mm spån utan spår...
Rekommenderar dig att kolla upp detta innan du går vidare.
Kanske finns någon form av undergolv man bör lägga innan man limmar golvgipset eller så kanske man tvingas flytspackla istället för att komma åt tillräcklig böjstyvhet för klinkerläggning.
Det blir ju inte så stor vidhäftningsyta mellan spån och gips med limmet och samtidigt är ju inte en spårad spånskiva lika kraftigt som en 22mm spån utan spår...
Rekommenderar dig att kolla upp detta innan du går vidare.
Kanske finns någon form av undergolv man bör lägga innan man limmar golvgipset eller så kanske man tvingas flytspackla istället för att komma åt tillräcklig böjstyvhet för klinkerläggning.
Sedan är det lite fel att säga; Gips eller flytspakel är det som behövs för att komma upp i böjstyvhet. Har du dåligt bjälklag så har det ingen betydelse hur mycket gips eller flytspakel du har,kommer ändå inte att hålla. Viktigt att inse att det är en kombination av båda. Gipps och flytspackel ska i första läget se till så att du inte får en formförändring av underlaget. Öka böjmotståndet gör det tillsammans med bjälklaget. Har du ett svagt bjälklag så spricker klinkern ändå ovasett gips eller flytspackel. Böjmotstånd är i första läget helt avgörande på konstruktionens höjd enligt BH^3/6.Paul-Staffanstorp skrev:Ok, men då är jag väldigt osäker på ifall det är tillräckligt kraftigt med limmad golvgips för att kunna lägga klinker.
Det blir ju inte så stor vidhäftningsyta mellan spån och gips med limmet och samtidigt är ju inte en spårad spånskiva lika kraftigt som en 22mm spån utan spår...
Rekommenderar dig att kolla upp detta innan du går vidare.
Kanske finns någon form av undergolv man bör lägga innan man limmar golvgipset eller så kanske man tvingas flytspackla istället för att komma åt tillräcklig böjstyvhet för klinkerläggning.
Klicka här för att svara