Vi ska renovera vårt kök och har lite problem med vilket golv vi ska välja. Vi kommer att ta bort en vägg och öppna upp mot vardagsrummet där matplatsen är. Där ligger idag en ekparkett som är lite sliten, speciellt vid matplatsen. Här finns också altandörren vilket gör att det blir mycket spring på sommaren. I resten av köket ligger en ful plastmatta som vi ska slänga ut. Vi vill lägga samma golv i hela "nya" köket, dvs det nuvarande köket + matplatsen.

Först tänkte vi lägga ett Alloc laminat (rökt ek) över hela, men jag börjar nu fundera på om det verkligen blir så bra eftersom vi får en laminat/parkett skarv i övergången till vardagsrummet. Borde vi istället lägga lamellparkett i köket (ungefär samma pris som Alloc) för att få en snyggare övergång? Men är det lika slitstarkt?

Någon som har erfarenheter av liknande problem?

Personligen gillar jag inte när man blandar riktig träparkett med laminat som ska se ut som trä. Hellre kombinera med något som bryter av, att laminaten ser ut som sten.
Eller ännu hellre ha riktigt trä/parkett överallt. Lika slitstarkt som laminat? Nej, men otroligt mycket vackrare och mer levande.

Du skriver att det ligger en ekparkett där idag. Varför inte slipa denna och lägga på hårdvaxolja?
Du får en levande yta (mycket skönare än lackade golv t.ex.). Samtidigt blir den hård och hållbar.

Jag har slipat min parkett hemma och lagt hårdvaxolja. Jag trodde att golvet var utom räddning p.g.a. stora repor, men nu ser det ut som om det vore sprillans nytt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.