Jag överväger att lägga nytt trägolv i köket i en lägenhet från 20-talet. Det befintliga golvet är ett misshandlat (en gång vackert men nu igengjutet och på 1970-talet söndersågat) furugolv med en sättning på mitten upp till 15 mm över bredden 2.5 m. Då jag insett att det nästan är omöjligt att lägga ett parketgolv på detta överväger jag nu alternativen för hur man kan jämna ut det. Primer + fiberförstärkt flytspackel är ett alternativ men frågan är:
Finns det några andra sätt med skivor/regling eller liknande som inte permanent förstör det underliggande?

Några andra rekommendationer?

Kan du höja golvet så är nya reglar och salning under dessa ett alternativ. Bör räcka med entum om du salar tätt? Mycket jobb förstås, tar tid att få i våg. Vad har du tänkt göra med underlaget i framtiden som du inte vill göra idag?

Kjell G

Hmm, är det klart alternativ men som sagt, mycket jobb. Tror att blir klurigt att ta upp den ökande golvhöjden tyvärr. Ja allra helst hade jag rivit upp alltihop och byggt på de gamla reglarna och nytt furuplankgolv för att bevara charmen. Dock finns det en massa gamla igjutningar och annat som måste mejslas upp. På 4:e vån vågar jag i nuläget inte riskera att mejsla mig ner till grannen och nån tid eller energi har jag inte heller efter 1 år av byggande för att återställa allt som någon lyckades förstöra 1975. :-)

Funderar på fuskvarianten genom att bygga upp med grålumppapp och masonit då sättningen är ganska jämnt fördelad över golvet. Någon som har erfarenhet av likn?

Jag körde med lumppapp i olika antal lager i "öar" på ett golv som passar din beskrivning. Vägdes av med långpass. Frustrerande var det innan jag till slut var hyfsat nöjd. Ovanpå det ett Kährs ekparkett med klickfog. Jag kom nog inte i närheten av Kährs jämnhetskrav på underlaget och visst knarrar det lite här och där, men efter ett par år har det har inte gått isär någonstans.
När det gäller flytspackel får du väl ta i ordentligt så det inte blir för tunt och övergår till sand av rörelserna. Det blir nog en betydande höjning av golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.