1337
1337: Jag är inte helt hundra, men jag tror att de bara finns obehandlade. Trät kanske finns i olika nyanser, men det är ytbehandlingen som blir svår att knäcka. Jag har en drös med lameller liggandes som du kan få. De är i ek och är obehandlade.
3 svar · 2,0k läst
T
tivolimix: Jag renoverar en stuga byggd i början på 70-talet, byggd med krypgrund direkt på berg. Vill ha furugolv i hela stugan (ca 50 kvm). Nu är det så att i en del av stugan (ca 20kvm) finns redan ett furugolv jag skulle kunna ha kvar, dock ligger därunder plast, vilket jag undrar om det är så bra? Stugan är ouppvärmd och har dock stått orörd de senaste 30 åren utan att någonting har
0 svar · 1,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Tackar för tipset! :)
18 svar · 23,5k läst
J
Jan-Å: Jag la laminatgolv direkt på frigolitblocken, ska Du ha nåt särskilt sorts golv eftersom Du lägger gips emellan? Tror golvgips försämrar effekten av golvvärme då gips inte blir varmt på samma sätt som tex klinkers lr laminat.
2 svar · 2,0k läst
T
Tiger79: [citat] Och av vilken anledning?
14 svar · 11,9k läst
T
turtobbe: Nu ligger det 150 mm isolering och vattenburen värme. Svarta klinkers med skifferlook. Kostnaden hittills 75 kkr isolering + betong + klinkers + "kakling" + värmegolvsslangar + central
30 svar · 5,0k läst
J
John J: Jag oljade ett målat golv för en månad sedan och det blev mycket bra men man fick lägga 2 lager vaxolja.
4 svar · 3,8k läst
·
Z
zingo: OK, tack!
8 svar · 1,2k läst
Z
Ola78
Ola78: Jag gjorde faktiskt bara som så att jag gjorde hål i bjälkarna och lät luften passera över lösullen jag la i bjälklaget, alltså inga lister med påspikade skivor utan spikade vindpapp mellan bjälkarna. Men nät för att stoppa getingar och annat otyg satte jag med:D
5 svar · 10,7k läst
pitufina
pitufina: Hej Ska ha lite klingers i entren. Har betong i grunden som e lite ojämn och grov och skulle vilja jämna av det lite innan (max 10-20 mm) jag isolerar med 50-70mm cellplast. Är det någn som har något bra förslag på vad jag kan jämna av med? Typ sand eller kross av något slag. Vill hälst inte flyta (eller eps cement) upp det då man måste göra "jätte" rent innan och så slippa slabba
0 svar · 2,5k läst
C
Coffsson: Hej! Vi har ett gammalt hus som vi totalrenoverar med den gamla antika stilen men ändå nytt och modärnt! Vi håller på att lägga golvvärme på det befintliga golvet, på det ska vi ha golvgips. Sen vill vi lägga ett furugolv som skall målas vitt! Frågan är om någon gjort något liknande och fått ett bra resultat, tänkte man bör ju inte skruva golvet utan får lägga det flytande.
0 svar · 1,4k läst
Returia
Returia: Osmo har oljor som är pigmenterade, bla i vitt. Kan kanske vara en lösning!
6 svar · 4,3k läst
1337
1337: Det är dåtidens ljuddämpning. Fanns också för att golvet skulle vara mjukare att gå på som hheheh sa. Det är textilt ludd bara. Användes flitigt på 60-70-tal. Det är knappast hälsoskadligt. Jag har slipat och fräst ett otalt 10000kvm av den skiten.
5 svar · 4,1k läst
·
G
gaia: [citat] stora plattor brukar man dubbelfesta så åsikter kan ju variera beroende på vilka plattor man snackar om gaia
5 svar · 2,5k läst
M
Massenko: Rappgo får vi tag i för 765kr/kvm. Kährs har vi tittat på också men är betydligt dyrare och stav/plankbredden är smalare och rädd för att det blir för randigt. Blir nog ett skeppsgolv från Rappgo med ljus nåt.
3 svar · 2,6k läst
J
Jarpegard: Tänker lägga in ett massivt trägolv. 25 mm furu (Värmlandsgolvet) Är det möjligt att skruva det direkt på parketten? Tack på förhand!
0 svar · 1,5k läst
M
mariamed4: Det var en huvudledning så samfällighetens försäkringsbolag har betalat sanering vilken är gjord av Mälarsanering. Kan det alltså vara så att den försärkingen borde stå för min självrisk eftersom jag är drabbad i andra hand? Det ska jag absolut komma upp i såna fall. Finns helt klart roligare saker att göra för de pengarna.
7 svar · 2,3k läst
J
JanneSjo: jag funderar på elektrisk golvvärme - ska kolla 24 V som man inte behöver elektriker för t ex EP värmegolv funderar också på 230V - har inte grepp på vad som är bäst dock
15 svar · 7,3k läst
M
Mossmannen: Hej Tänkte lägga laminatgolv i ett sovrum, rummet är 3.80 x 3m. Det ligger en linoliummatta i rummet nu. Tvärs igenom rummet går som ett rakt stråk, från det stråket (ca 80cm från ena väggen) börjar golvet att luta ner mot väggen. Längst in mot väggen är golvet ca 2cm lägre än i resten av rummet längs hela väggen (3meter lång), lutningsvinkeln är ca 1,4 grader. Jag har
0 svar · 1,2k läst
ZNK
ZNK: Det verkar besvärligt detta. Har forskat lite mer, det var Limhamns Trä som tillverkade golvet i alla fall. Ingen som känner någon med 1,5 m2 liggandes?
1 svar · 1,6k läst
nilsuppsala
nilsuppsala: Hej alla ni som har erfarenhet! Jag ska bygga glasveranda, på 5 plintar med limträpelare 90x90 mm 800 mm över mark. Längd 4800 mm, bredd 3500 mm. Från markplan räknat tänkte jag mej först 50 mm cellplastspikat på bjälklaget. Bjälklag 42x180 cc 400 mm limträ, i bjälklaget 2x95 mm isolering. På bjälklaget 22 spån, limmad och skruvad i bjälklaget, liggande tvärs bjälklaget. Sedan
0 svar · 1,5k läst
B
Benny_Steen: Jag har inte provat Caparols epoxy, men däremot biltemas som jag tycker funkar mycket bra. en burk räckte betydligt mera än 15-18 m2, snarare dubbla beroende på underlag. Däremot behövs det två lager , vilket betyder två burkar. Jag målade 34m2 i två lager. Varje burk räckte enkelt till ett lager. /benny
3 svar · 10,8k läst
L
lindab: Tack, det låter ju som ett bra alternativ, får kolla upp det. Det behöver ju inte nödvändigtsvis vitsåpas, bara det blir ljusare. Vitmålade blir nog FÖR vita...
2 svar · 4,4k läst
J
Jan-Å: Jag har bara använt luftspruta, visste inte att det fanns nån annan sort :blushing: för en amatör som ska måla sovrumsgolvet tycker jag nog att roller är att föredra ändå.
7 svar · 3,5k läst
A
Anhyan: Hej! Jag lyckades rucka bort en kapad längd och få fram noten som ni föreslog och har nu skarvat i. Det gick fint! Färgskillnad förstås och lite, lite höjdskillnad, men det löser sig när jag slipar av det. Tack för hjälpen!
3 svar · 4,1k läst
·
D
Daddy-R: Flyttade in i ett hus på landet från 30-talet förra året och i vintras var golven fruktansvärt kalla. Tillfällig lösning då var frigolitskivor och mattor ovanpå. Visst är det charmigt med gamla trägolv, men tom esteten förstod att de måste offras. Såga upp golven med tigersåg, bort med sågspån och blindgolv, stående på marken städa och jämna till, nytt blindgolv, isolering
25 svar · 4,7k läst
C
_chrille_: [citat] Mark fukten då?
3 svar · 1,1k läst
M
mats65: Det är en lägenhet på nedre botten i en fastighet från 1984. Jag har bott här i ca 15 år och har aldrig märkt något problem. Det är alltså bara i vardagsrummet som parketten ligger direkt på cellplasten. I övriga rum är det som i köket, alltså golvspån & plastmatta. Men jag tänkte byta golven i de rummen med och ha det på samma sätt som i vardagsrummet. Har frågat i
4 svar · 3,3k läst
T
tank77: Prova vanlig ättika, men se till att mätta fogarna först med vatten annars kan fogen bli förstörd.
1 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Du kan göra som vi. Sy tofflor av frotte handdukar o bjud folk. Dansa i en timme o golvet blir hur fint som helst!
10 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.