Jag har lagt in ett 14 mm Tarkett plankgolv i sovrummet. Under parketten finns ett betonggolv och lumppapp. Golvet blev jättesnyggt men när man går på det kan man höra att det knastrar och gnisslar lite om skarvarna. Vad beror det på? Är det övergående eller skall jag försöka ta upp golvet och limma skarvarna?

Golvet har ca 5-8 mm spel till väggarna och jag är säker på att klickfogen är ordentligt hopsatt.

Jag har nu reklamerat golvet. Det skall komma en man och inspektera nästa vecka.

Hade samma problem i en lägenhet jag bodde i för ca 1 år sedan.
Hyresvärden kom och tittade(lyssnade) och konstaterade direkt att
det var fel på golvet, det kallades tydligen pepparkaksgolv :-)
fråga mig inte om det är ett allmänt begrepp eller om det bara var
han sjävl som använde uttrycket.

En man från Tarkett kom och konstaterade att golvet var riktigt lagt och att det knastrade. Han kommenterade att spelet mot tröskeln var i minsta laget. Han lovade att till 95% säkerhet skulle knastret försvinna under vintern då luften är torrare. Detta hade han faktiskt rätt i, golvet tystnade och var tyst i januari och februari. Tyvärr för mig att det började knastra igen i mars och har knastrat sedan dess. Efter att ha klagat hos återförsäljaren Jehréns i Värnamo kom det en ny kontrollant och tittade på golvet i september/oktober. Han har enligt återförsäljaren skrivit en rapport att det var för kort avstånd mellan skarvarna på två brevid varandra liggande brädrader och att det var för litet spel mot väggarna. Detta är helt fel. Men ett enkelt sätt för Tarkett att slippa ta ansvar för sina golv när de ligger på plats hos slutkunden. Underbart i denna långdragna historien är att återförsäljaren inte nöjde sig med dåliga leverantörer och skickade en golvläggare som plockade upp golvet och hellimmade det mot betongen. Tack Jehréns! Nu är det knäpptyst och supersolitt. Försöker att inte tänka på den stackaren som en dag skall plocka upp golvet...
Förmodligen är det många som har exakt samma problem med Tarketts klickgolv, men finner sig i att skarvarna knastrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.