Jag använder mitt garage uteslutande som snickarverkstad. Golvet är ett målat betonggolv med sedvanlig lutning föravrinning mot garageporten. Det är alltså be för ett garage men mindre lämpat för snickeri och jag tänker därför lägga in ett nytt golv ovanpå.
Några krav på det nya golvet:
-Ska hålla för några tunga snickerimaskiner (>300kg st)
-Ingen åverkan på existerande golv
-låg bygghöjd

Min högst preliminära plan är att på betongen lägga plast som fuktspärr, 45x45-reglar som kilas upp till lämplig höjd för att få golvet i våg (cc30 under maskinerna), kottlingar för att hålla ihop regelverket och golvspån skruvat ovanpå.

Kan det fungeravad behöver jag tänka på? Finns det bättre förslag på konstuktionen?
/B

En idé jag sett, om som faktiskt inte är så jäkla dum som den låter är att -
Lägg plast på golvet - t.ex åldringsbeständig byggplast ( för den är rätt lagom tjock och elastisk) sedan flytspackla golvet...
När flytspacklet brunnit färdigt lägger du över ett flytande trägolv / alt. limmar ner.
Det må låta kocko och rätt dumdristigt, men faktiskt inte alltför dumt.
Du får en helt plan yta utan att behöva kila och slösa värdefull rumshöjd på regelverk/golvspån.
Iom att det inte behöver vara en permanent lösning (antar jag eftersom du inte vill göra åverkan på det befintliga) så duger det gott.
Den dagen det ska ut river du upp golvet och knackar sönder flytspacklet.
Köp fiberförstärkt flytspackel, Byggmax har rätt billigt som duger gott.

Att flyta har jag också varit inne på. Har ett dubbelgarage där golvet lutar åt alla håll för att vattnet ska rinna. Det blir ett elände när man sågar etc med stöd eftersom golvet inte är i våg. Överväger att flyta halva golvet så det är plant och låta den andra halvan kvarstå som parkering för bilen...

Det var ju ett bra förslag! Har inte tänkt på att flyta det. Utmaningen blir att göra det i lämpliga sektioner så att jag slipper tömma garaget först.
/B

J
Finns någon slags plastskruvar som man skruvar i reglarna för att fixa nivåskillnader, fungerar kanon!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.