Efter att har läst här på forumet och även på andra sidor så känner jag att det finns en väldans massa svar som skulle kunna passa in på min fråga. Så jag ställer den själv.

När vi lät besiktiga vårt hus i april så såg vi att det låg plastmatta under parketten på bottenplan. Vi rekommenderades då att om vi skulle lägga om golven någon gång så skulle vi även ta bort plastmattan. Nu håller jag på att göra om ett av förråden och har slitit ut linoleummattan som låg där. Golvet är troligtvis lite fuktigt i mitten av det rummet, det känns kallare och är lite mörkare där. Men vi ser inte några tecken på att den gamla mattan släppt eller känner några lukter. Väggreglarna som ligger direkt på golvet ser även de bra ut.

Vi har hittat ett par kvarlämnade paket klick-golv som vi tänkte lägga i rummet och på byggvaruhusen säger de att det räcker med skumplast under denna. Ett ställe rekommenderade plastfolie under skumplasten alternativt att låta linoleummattan ligga kvar. Men efter att ha läst på lite så får jag bara ännu fler varianter på svar. Platonmattor, extraisolerade och uppreglade golv m.m.

Det gäller ett förråd på knappt 3 m2, så det känns lite overkill att köpa 20 m2 platonmatta på rulle för dyra pengar, eller regla upp golvet.

Hur skulle ni rekommendera att vi gör?

Huset är ett radhus från 1975 om det är av vikt.

Mvh
Goah

Den rekommendation jag hört är attl åta plastmattan ligga kvar, lägga på tunn foam och sedan klickgolv. Ger tysta och inte allt för kalla golv.

Paul-Staffanstorp
Jag gillar ju aldrig att låta gammalt material finnas kvar så jag kan bara rekommendera att ta bort plastmattan.
Lägga ut åldersbeständig byggplast och sen 2-3mm foam och sen golvet.

Nej jag vill inte heller låta gammalt ligga.

Det blev till slut att jag köpte in en rulle med Platon ändå. Skall renovera ett sovrum nästa år så då kommer den till användning.

Det blir alltså till att slipa rent golvet från limrester, lägga på platon, foam och sedan golv.

Tack för era inlägg!

Paul-Staffanstorp
Platonmattan rekommenderas annars framförallt i källare eller andra utrymme med oisolerade plattor.

Tänk på att du då även måste ha ventilerade golvlister om det ska göra någon nytta med platonmattan under.

Frågan är också om man ska ha foam när man använder platon men jag är inte säker.

Vad kostar platonmattan man har till källargolv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.