Hej!

Vi har byggt ett nyckelfärdigt hus i höstas. Där har vi Tarkett Salsa 14mm ekparkettgolv, som var "standardval" hos husleverantören. Det ser bra ut tycker både jag och min fru, men... det finns ett men. Man känner ibland "skarvarna" rätt så påtagligt tycker jag, vilket känns rätt störande. Det känns helt enkelt som en "billig" parkett jämfört med det jag haft tidigare (troligen någon äldre form av "limmad" parkett eller liknande).

Nu håller vi på och ska bygga vår övervåning, och börjar närma oss den punkt då vi ska lägga golvet. Vi funderar på Tarkett Salsa 14mm ekparkett där också, men jag har vissa betänkligheter eftersom jag inte känner mig helt nöjd med det...

Har ni andra några synpunker på vilka golv som är bra, framförallt om man då vill ha parkett? (Laminat är inget alternativ för oss.) Är Tarkett Salsa 14mm (produktnummer 7833001) ett bra val (det borde ju borga för kvalitet om man dömer utifrån prislappen...) eller borde vi välja något annat?

(Allra helst skulle jag önska att ni skriver "jo, Tarkett 14mm ek är bäst" eftersom vi redan köpt hem golvet, har bara inte lyft upp det på övervåningen än...:))

mvh,
Per

använd sökfunktionen och sök på tarkett salsa, kvaliteten har diskuterats flera gånger...

Jepp, såg det i lite andra inlägg. Det som dock var skönt att läsa var att det verkar vara ett känt fenomen att det knasar sig med skarvarna vintertid. Jag tycker nämligen att det känts som att det där problemet dykt upp efter en tid (alltså att det inte var något fel alldeles i början), och då kan ju luftfuktigheten nu under vintern ha spelat in...

Vi har allså 14mm Salsa här på nedervåningen, det är därför samma sak till övervåningen skulle vara det enklaste alternativet. (att bara köra med samma sort även där)

Tror nog det blir så till slut att vi satsar på detta trots allt, men jag ska nog köpa det där läggningsverktyget som nämndes i någon av trådarna (som underlättar läggning av golvet).

mvh,
Per

3 stavs parketter typ Salsa är billiga ek-golv. Speciellt i större rum som typ vardagsrum så ser det inte så bra ut. Jag själv valde att lägga Kährs Verona 2-stavs mattlackat i hela mitt hus. Har du råd så är en-stavs också väldigt fint.

Kahrs-Ek-Verona-stor.jpg

Y
typiskt, jag som kollade lite på Tarkett salsa select.

vad för andra fabrikat kan man se efter. Tycker paradoren har förmycket kvistar å färgskiftningar..

Kan ju bara nämna hur det blev till slut för mig/oss... :)

Grejen är att vi hade alltså Tarkett Salsa på nedervåningen sedan tidigare, och funderade på att lägga det på övervåningen också. Enklas så, och vi tycker också att det är ett fint golv.

Så här i efterhand (några månader efter att det är lagt - det blev Tarkett Salsa i de rum som är klara, och vi kommer lägga det i de andra rummen också, förutom i något förråd där vi kanske lägger något billigare...). Känner mig nöjd med det. Jag är totalt novis på det mesta vad gäller husbyggande, men klarade mig tillsammans med en mer kunnig person genom detta ganska bra. :-) Visst kan man missa något, men det är ju omöjligt att inte göra några fel alls.

Jag rekommenderar Tarkett Salsa. Har ingen erfarenhet av något annat, så kan inte säga om det är bättre eller sämre än något annat. Men, tycker det är ett helt OK golv; visst blir det märken, det blir det ju... Har två barn så det slits ju på ett annat sätt då också. Men, det känns betydligt mer "äkta" än det fuskgolv som vi hade i den tidigare lägenheten vi bodde i, det är ett som är säkert. Så - min åsikt är att trestavigt Tarkett Salsa är ett helt OK golv. Du behöver dock ett "slagverktyg" som du använder för att slå ihop golvbitarna med. Sådana kan man köpa färdiga, eller så gör man som vi gjorde och svetsar ihop något på egen hand... :)

mvh,
Per

Vill du ha ett golv som är lätt att lägga så välj Kährs golv, man behöver inte något verktyg att banka ihop bräderna med bara två friska händer och det blir perfekt passform och man slipper alla svordomar också.

Y
personligen så gör det inget om det krävs verktyg och kraft, men vill ha ett livlöst parkettgolv (selektiv) som är tåligt.. med rimligt pris.. och allt för många beklagade sig tråkigt nog om tarketts tålighet..

fast, de flesta skrev 2008 och de kan ju ha hunnit ändra sin hållbarhet

Köpte ett Tarkett Salsa golv för en månad och har oroat mig lite angående kvalite och läggning efter att läst här på forumet. I helgen var det dags att lägga in, med hjälp av Byggmax läggningsverktyg.

Hur lätt som helst! Viktigaste tipset i läggningsanvisningen var att använda en tung hammare, i mitt fall blev det en 1,5kg handslägga.
Visst, det låter när man slår, men har man bott i Gbg och hört pålningsmaskinerna så var detta inget. Angående skarvkvaliten så är jag nöjd, i en skarv kändes höjdskillnad så den tog jag bort och använde som änbit.

En annan sak jag inte förutsett var den stora fördelen med att lägga horisontellt och inte vinkla ner brädorna. Jag skulle in under en trappa, in under karmar mm.
Hade såklart fungerat, men varit betydligt meckigare med att vik-in.

När jag la mitt salsagolv behövdes inga verktyg. Bara att klicka ihop... Har de bytt till ett värdelöst "slåihopplankorna"-sätt?

Har själv precis lagt ett salsa golv i ek med holländskt mönster. Vårt golv hade traditionell fog (limma + banka ihop). Tog en av spillbitarna att banka på då behövdes inga speciella verktyg!

Golvet var busenkelt att lägga o skarvarna fick man leta efter när det var klart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.