1 696 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
När kan jag lägga på klinkers??
Hejsan alla byggare!!
Har börjat renovera våran bastu/tvättstuga i villan och har gjutit in golvvärme (vattenburen LK eps skiva)
När kan jag tidigas börja lägga klinkers på detta??
Alla som jag pratat med säger olika saker ang detta..:x
Jag har EJ använt mig utav cement med fibrer i då denna va så pass mycket dyrare:@
Själva plattan blev ca 3 cm hög och jag har en normal rumstemeratur inne i rummen...
Det man har hört är att betongen kan spricka, men detta saknar väl betydelse då det ska på klinkers????
Sedan har jag hört och läst på vissa forum att man ska vänta med att lägga på tätskikt då detta kan stänga in fukten i betongen???
Men försvinner inte fukten när man sedan slår igen golvvärmen??
Tacksam för svar och tankar kring detta...
Har börjat renovera våran bastu/tvättstuga i villan och har gjutit in golvvärme (vattenburen LK eps skiva)
När kan jag tidigas börja lägga klinkers på detta??
Alla som jag pratat med säger olika saker ang detta..:x
Jag har EJ använt mig utav cement med fibrer i då denna va så pass mycket dyrare:@
Själva plattan blev ca 3 cm hög och jag har en normal rumstemeratur inne i rummen...
Det man har hört är att betongen kan spricka, men detta saknar väl betydelse då det ska på klinkers????
Sedan har jag hört och läst på vissa forum att man ska vänta med att lägga på tätskikt då detta kan stänga in fukten i betongen???
Men försvinner inte fukten när man sedan slår igen golvvärmen??
Tacksam för svar och tankar kring detta...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
3 månader brukar man säga att det tar för betongen att "stilla sig". Först skall den bränna klart, sedan tar krympsprickningen resten av tiden. Det blir hårfina sprickor i betongen, men det är inget att bry sig om.
Funkar det att gjuta flytspackel direkt ändå? Jag trodde man var tvungen att vänta med all täckning av betongen tills den hade brunnit och torkat klart.Johan Gunverth skrev:
I våra badrum har jag bara använt EPS och flytspackel så jag har ingen egen erfarenhet av betong så som TS har gjort.
Ok, har upptäckt att det uppkommit små små sprickor i betongen, knappt synbara. Betongen har torkat i lite drykt en månad nu, tveksam till att jag väntar i 3 månader fullt ut men iaf 2
Sen kom jag att tänka på hur byggfirmor gör i nybyggnationer nu för tiden??Tveksam till att dom väntar 3 månader för att det ska torka
Sen kom jag att tänka på hur byggfirmor gör i nybyggnationer nu för tiden??Tveksam till att dom väntar 3 månader för att det ska torka
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Det stämmer. De kör expresspackel och börjar sätta efter ett par timmar. I Sverige. Utomlands gjuter man betong och väntar._theref_ skrev:
I andra änden pågår diskussionen varför vi har så mycket fuktskador. I Sverige. 8)
en fråga, är det i en källare du lagt golvvärmen
? Är golvet tvunget att vara 100% plant
när man lägger LK:s isolerskivor eller fungerar det på ett golv med tidigare lite lutning mot
ett avlopp i mitten?
//
M
när man lägger LK:s isolerskivor eller fungerar det på ett golv med tidigare lite lutning mot
ett avlopp i mitten?
//
M
Ja det är i en källare.
Enligt dom som la in golvvärmen hos oss va det inte direkt noga om golvet va i 100% våg, däremot så måste den vara så slät som möjligt så att skivorna inte sviktar, då dom limmar fast isoleingsskivorna mot det befintliga golvet.
Sedan så vet jag ju inte hur mycket det kan luta för att inte luta för mycket, men har man vanligt "fall" mot golvbrunn så skulle det inte ha någon betydelse.
Enligt dom som la in golvvärmen hos oss va det inte direkt noga om golvet va i 100% våg, däremot så måste den vara så slät som möjligt så att skivorna inte sviktar, då dom limmar fast isoleingsskivorna mot det befintliga golvet.
Sedan så vet jag ju inte hur mycket det kan luta för att inte luta för mycket, men har man vanligt "fall" mot golvbrunn så skulle det inte ha någon betydelse.
Klicka här för att svara