Vill lägga parkett i ett rum där det nu är plasmatta. Kan man lägga parketten direkt på plastmattan eller ska man ha någon dämpare imellan?
Problemet är att jag bara har 16mm under dörren och dom flesta parkettgolven jag hittat är 14-15mm.
Eller ska man ta bort plastmattan? (Är det svårt? Den är limmad på spånskiva)
Hur mycket mellanrum bör man ha under dörrar till golvet?

Dörrarna kan du ju hyvla av lite, eller sätta karmen något högre.. Man vill ju iallafall riva bort golvlister och karmar, samt bredspackla väggarna ända till golvet, för att få till en perfekt golvläggning, och bara ha en liten smyglist istället för golvlist.. ;)

precis gjort detta hemma.

vi la dämpningsmaterial rakt på plastgolvet och sen parketten över. De dörrar som behövdes kapade vi av.
mig veterligen blir det bara extra jobb att ta bort mattan först :)

jag ville ha kvar den eftersom vi bor i ett trähus där det låter massa ner i undervåningen. med både gummimatta, dämpning och parkettgolv så blir det stor skillnad.

Hornbach säljer ett 14 mm parkettgolv för 199 kr/m2.

ha det gött :)

Tack för infon. Får nog bli att kapa lite på dörren då.

Plastmatta är ett utmärkt underlag för parkett. Bara att lägga rätt ovanpå.

1337 skrev:
Plastmatta är ett utmärkt underlag för parkett. Bara att lägga rätt ovanpå.
Innebär det att man inte behöver foam mellan plastmatta och parkett? Plastmattan fyller väl ungefär samma funktion antar jag.

Foam behövs inte men en tunn grålumpapp är inte fel. Kolla bara upp att du inte har några svackor i golvet som kan ge svikt sen.

Hej! Funkar det lika om man har vattenburen golvvärme?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.