Har just lagt nytt golv och ska nu sätta dit smålister för att täcka skarven... problemet är vid dörrarna där listerna går ojämt.. hur får vi till detta på ett snyggt sätt, slipper helst ata figursåga listerna om det går. Här har ni två bilder: en utan list och en där vi lagt dit listen löst. Nån som har några ideér?

• DSCF4528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4527.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norschan
  • Laddar…
Det där ser tyvärr lite tokigt ut.

1. Rätt sätt är att lägga in golvet under fodret, dvs kapa fodret så att du kan sticka in golvet under. Ska det sedan bli riktigt bra får du lyfta på golvlisterna och lägga dom på golvet, annars blir det ju lite fullösning över hela anrättningen. Tyvärr.

2. Det verkar som att du har skarvat alla golvplankor på samma ställe. Det är olämpligt och inte snyggt..... Skarvarna ska förskjutas.

Nödlösning för det stående fodret: lägg in en skurkloss (googla på det).

Jag skulle lyfta golvet och göra om. :(

Ursäkta det negativa svaret.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
När man lägger golvet sågar man av fodren, (man lägger snickarsågen mot en bit av det nya golvet så att nivån blir rätt) och får på så sätt golvet in under fodren så att man slipper ha lister där.

• Gilla
naslund123
  • Laddar…
Håller med föregående talare... Blir snyggast å göra rätt. ;)

Finns ett hjälpmedel med en "massa piggar" som man skjuter ut mot fodret (är det en skurkloss? :confused: :p) så får man en perfekt linje att rita på golvet och sen figursåga så passar golvet mot fodret.
Men personligen skulle jag göra som "MathiasS" ta upp golvet och såga av fodren samt lyfta golvlisterna. Det är inte ens så himla noga med fodren, jag brukar såga med marginal lägga latex i mellanrummet och måla samma färg som fodret, det är ingen som inte letar efter fel som ser sånt.

Thomas59
Skurkloss, för den som inte hajjar bilderna, är en träbit, ca 10 cm hög, som man sätter längst ner, i stället för dörrfodret, och som ej är profilerad på samma sätt som fodret i sig.

Tanken var ursprungligen att man skullle kunna byta denna del separat då den blev sliten av allt "skurande":(.

Även om det känns hårt så är nog rådet att lägga om golvet annars blir det inte snyggt. Skarvarna ska ligga förskjutna och kvartsstaven som verkar ha ersatt golvlisten är kanske inte heller är så lyckad. En snygg tidstypisk golvlist höjer intrycket rejält.

T
Ni bör absolut lägga om golvet. Det tar inte så lång tid om det är klick och det behövs inte så mycket material till.

Men framför allt !!! Anlita en hantverkare och ta referenser.

Då slipper ni dessa resultat och får utnyttja rot-avdraget!!

Han kan säkert nåta snyggt runt om, så bevarar du orginalsocklar och foder utan fula kvartsstavar.

Thomas59
Ja kvartsstavarna är nästan värre problem än felet vid dörrfodren. Kvartsstavar används lite som gaffatejp=universallösning och passar egentligen aldrig. Borde förbjudas enligt mig.

Thomas59 skrev:
Ja kvartsstavarna är nästan värre problem än felet vid dörrfodren. Kvartsstavar används lite som gaffatejp=universallösning och passar egentligen aldrig. Borde förbjudas enligt mig.
Fast när man lägger golv som rör sej och behöver en springa mellan tröskel och änden på golvet kanske en kvartsstav kan få duga? :D har märkt att tom riktiga hantverkare gör så :p
Men själv föredrar jag att lägga en platt list som förlänger tröskeln ut över springan istället, det tycker jag blir snyggare.

Jag brukar såga fodren och sedan fräsa ur under tröskel, det tycker jag blir det bästa resultatet.

T
Oj, oj, det var länge sedan man såg en sådan kraftig "generalskarv" : )

Thomas59
Såga foder och fräsa ur tröskel känns mest proffsigt men i alla fall fräsningen kan ju bli överkurs för en hemmasnickare. Plattlisten med snyggt fasade ändar är en bra kompromiss men jag förstår att kvartsstaven är populär, liksom gaffatejpen:).

Jag gjorde samma nybörjarmisstag första gången jag la golv men "räddade" det med en bredare tröskel som jag figursågade efter fodret. Blev helt ok. Du har dock tjockare foder än vad jag hade så det kanske bär bättre att lägga om golvet. Tyvärr.
Ska tillägga att det här är ett misstag man bara gör en gång...

Isaksson skrev:
Jag brukar såga fodren och sedan fräsa ur under tröskel, det tycker jag blir det bästa resultatet.
F-n, jag måste köpa en fräs :D:p så gör man ju förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.