Hej!
Jag ska till och lägga golvspån efter att ha slitit bort råspont och reglat upp ett golv.
Bör jag lämmna någon glipa mellan spån och vägg? Hur stor ska den vara? 5 mm?

Läs monteringsanvisningen från tillverkaren brukar vara det säkra kortet. Men en glipa bör det generellt vara så spånet kan röra lite på sig. 10 mm har jag läst ngnstans. Jag har försökt att hålla det men det varierar lite hos mig.

Tack för snabbt svar.
Har redan varit inne på Byggmax hemsida och inte hittat något om varken glipa eller tillverkare.
Satsar väl på omkring 10mm då.

Kolla vad det står på själva spånskivan och goggla sen efter det. Då bör du hitta tillverkaren och anvisningar.

Det är Kronospan som gjort dem. Men tyvärr hittar jag ingenting på deras hemsida eller i något av det nedladdningsbara materialet. De hänvisar till några "working with guidelines" i ett dokument men det går inte hitta något sådant.

Aja, hittade i alla fall något om hur mycket de kan svälla så man kanske får räkna lite.

Glöm inte att limma både spånt och mot bjälklaget. Vinterlim rekommenderas.

Jag vill minnas att det är 10 mm som rekomenderas med byggmax golvspån, det var ett tag sedan jag la mitt.. Det finns ett blad med monteringsanvisning i varje pall golvspån.

Johan Gunverth skrev:
Glöm inte att limma både spånt och mot bjälklaget. Vinterlim rekommenderas.

Jajjamen, det ingick i planen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.