Hej!

Min lilla enkla Klinkersläggning i hallen går bara mer fel för varje steg som tas!

Huset är ett betonghus från sent 60-tal.
Jag trodde jag skulle kunna lägga Klinkers direkt på golvet bara jag rev upp plastmattan.
Men där kom första problemet... Det var 6cm sand under golvet.

Jag kånkade ut all sand och fyllde upp med lättbetong.

Sedan flytspacklade jag på detta.

Dock blev det inte helt jämnt, så jag flytspacklade 1 omgång till.

Nu blev golvet planare men ändå inte helt plant.

Jag provade hur som helst att lägga klinkerset på detta och det blev riktigt uselt. Golvet är så pass ojämnt att platorna kommer i olika nivåer. Så nu har jag petat bort samtliga plattor igen och skrapat upp allt fix.

Hur tycker ni att jag skall gå vidare med detta? Allt har börjat bli så himla dyrt att jag har inte råd att göra så mycket mera.

Skulle det gå att lägga ett golvgips direkt på det flytspacklade golvet och sedan läga klin kerset på detta?

Kan jag lägga en plywoodskiva på golvet och sedan lägga ett laminatgolv på detta? eller kommer det att bli dåligt?

Hur skulle ni göra?

Hälsningar Kristian

Varför blir det inte slätt när du flytspacklar???

Hur kan det vara så ojämnt om du flytspacklat?
Flyt golvet en gång till, kanske ta hjälp av nån med flytningen om du inte får det bra själv.

Jag förstår verkligen inte heller.

Jag blandade ut flytspacklet med maximala antalet liter vatten man kunde blanda med. Sedan drog jag ut spacklet med en tandad spackel. och drog det genom spacklet många gånger.
Ändå ser man att där det var en bula innan återstår denna bula fast aningens mindre och uppbyggd med spackel.

Hur stor är bulan? Och hur hög är den?
Kan ju gå att slipa ner den.

Det är hela golvet som är små vågit. Inget man ser jätte tydligt med blotta ögat.

Hur tjockt med flytspackel lade du på i varje omgång? Vilket flytspackel använde du?

för det första, hur stora är plattorna? och om golvet är ojämnt lite överallt med kammar osv, vilket jag antar, för det är det lättaste felet att göra när man flytspacklar, man pillar för mycket. du kan ha i betydligt mer vatten än vad som står på förpackningen om det bara är i en hall, bara det är primat ordentligt.
om du lägger ut en lång rätskiva eller lodstock, hur mycket slår det på?

man brukar kunna trolla bort det mesta med en tio mm tandad spackel när underlaget är ojämnt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.