Y
Då det var första gången jag höll på med parkett så ser jag nu i efterhand att jag inte slog ihop några kortsidor ordentligt och har då fått kanske 1mm springa på enstaka ställen.

Alternativt så har parketten reagerat nu ihop med resten av det knakande huset som slår sig mellan årstiderna.

Att låta springorna vara är nog inte till fördel när den ska tåla att tvättas osv.

Vilketsom så anar jag att det finns gamla knep mot parkettspringor.
Vax? polish? eller något liknande kanske.

(golvlister osv är på plats)

S
lättast är att börja om. gamla knep?? du menar när man limma och slog ihop parketten?
finns inget knep direkt

Ta loss golvlisten på ena kortsidan, den som är närmast springan, och tvinga ihop med en kofot.

• Gilla
Lotta59
  • Laddar…
Y
Känns som en rätt besvärlig metod att antingen riva upp 7 kvadrat parkett.
Eller aningen trögt att lyckas skjuta en flera meter lång rad åt sidan mitt på ett färdiglagt golv?

Polish har väl den egenskapen att fylla repor och annat?
Någon produkt måste ju finnas för detta tycker jag. Borde ju inte vara ensam med små springor.

Då får du köpa ek som mjukfog.

Om du tar en baksmälla (verktyget alltså) och en hammare så ska du kunna slå bort de springorna utan problem - även fast du redan lagt hela rummet.

Y
ja jag har funderat lite och lutar åt ett försök med baksmälla. :)

Lyckas du inte att få ihop det så finns det en typ av spackel som parkettfirmorna använder för att fixa mindre missar och skador på parkett. Det handlar då oftast om stavparkett, alltså inte klick golv. Men det borde funka ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.