Är ut efter ett plankgolv i Ek helst massivt, men kan även tänka mig lamellkonstruktion. Vill helst ha en dimension som går att lägga direkt på bjälklag. Kikat runt lite, men vill gärna ha lite fler tips om butiker och tillverkare.

Kan mycket väl tänka mig att importera det från Polen, Tyskland etc. om jag får ett bra golv till bättre pris.

Det ska förresten vara obehandlat, alt. oljat/hårdvaxoljat. Ej lackat.

Tipsar om Dala Floda, borstad Ek 20 mm, finns med olika betsningar. Räkna inte med att levererad "färdigbehandling" är tillräcklig, utan komplettera själv med ytterligare lager av hårdvaxolja.

Golvet är snyggt, håller "för evigt" och är mycket skönt att gå på. Dyr utgift, men billigt golv i längden.

När det gäller oljat golv skall man vara medveten om hur det skall skötas t.ex att det bör oljas varje år några år framåt för att det skall hålla men sedan håller det. Och som sagt hela golvet är det som gäller så alla möbler ut olja och torka ett dygn men härligt blir det. Kvaliteten är viktig, så stirra inte blint på priset det finns för alla trägolv en hårdhets kod kolla den innan köp. Själv lade vi Khärs ek London i hela huset som beställdes i långa längder och obehandlat så gissa om vi hade kul, hela huset. Ut med alla möbler och två små barn men men som man bäddar får man ligga. Om du med Polskt golv mena tillverkat i Polen så skall man se upp det kan finnas metall splitter i trät från kriget och det ställer till problrm om du vill slipa om det någon gång för slip pappret bli förstört direkt.

Hade närmast tänkt hårdvaxolja golvet efter att jag lagt det, hårdvaxolja ska man väl kunna köra på ett redan oljat golv utan problem.

Som jag förstått så kommer det mesta av eken till ekgolv från östeuropa hur som helst oavsett det är tillverkat i Sverige eller Polen, sen kanske de svenska golven sorteras hårdare och har ett strängare kvalitetskrav.

cecar33 skrev:
Om du med Polskt golv mena tillverkat i Polen så skall man se upp det kan finnas metall splitter i trät från kriget och det ställer till problrm om du vill slipa om det någon gång för slip pappret bli förstört direkt.
Är du säker på att det finns metall i golv? Jag tror det sorteras ut innan sågningen eftersom sågbladen också förstörs.

Du har helt rätt det har visats på TV, hur man på mycket avancerat sätt sorterar bort sådant men nu var det tydligen frågan om att hitta billigare golv från bla. Polen så det var endast ett tips inte ett påstående. För det är så dags att tänka på det om man undrar i en framtid om varför ev. golvslipare vill ha mycket betalt eller helt enkelt ratar uppdraget. Banden till en golvslipmaskin är inte gratis.

cecar33 skrev:
Du har helt rätt det har visats på TV, hur man på mycket avancerat sätt sorterar bort sådant men nu var det tydligen frågan om att hitta billigare golv från bla. Polen så det var endast ett tips inte ett påstående. För det är så dags att tänka på det om man undrar i en framtid om varför ev. golvslipare vill ha mycket betalt eller helt enkelt ratar uppdraget. Banden till en golvslipmaskin är inte gratis.
Vet du detta eller har du hört en skröna. Svenska spel hade en reklam om en hockeyklubba som gick av pga kula från trettiåriga kriget, den var kul men inget att ta som sanning.

Har slipat många golv med spik kvar och visst sliter det på pappret men ingen katastrof. Det slår lite gnistor, man stannar maskinen och åtgärdar problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.