Innan någon påpekar att jag har fel erkänner jag med en gång att detta är första gången jag kommer utföra något som har med betonggolv att göra.

Jag har två st. källarrum, (edit: båda) har någon blå färg (som även går upp ungefär 15cm på väggarna?). Båda dessa rum skall ha klinkers istället.

Klinkers har jag redan köpt in och nu när semestern är påbörjad skall även projektet fixas. På golvbutiken där jag köpte klinkersen rekommenderade de att jag skulle hyra en "ABS-maskin" för att slipa bort färg och ev. ojämnheter innan vi lägger klinkers.

De maskiner jag har tillgång till att hyra finns på följande sida, 5 st. golvslip - betong och en ABS;
http://www.bmsuthyrning.se/index.php/produkter/anvanda/slipa/

P.g.a att jag är helt oerfaren när det kommer till detta blir jag självklart osäker på exakt vad för maskin som jag bör använda? Helst någon effektiv, enkel men som även har tillgång till dammsugare som fångar allt damm osv. så man sliper ha gasmask och ledrep för att komma ur rummet. Plus att enligt vad jag kan se så är en ABS för spackel och ej betong? Eller? :x

När man väl har slipat bort färg och ojämnheter behöver man lägga primer eller något eller är det bara att påbörja läggning av klinkers? Hur slipar man bort färgen i hörn?

Tack på förhand! :)

/R

Redigerat:
Hyr en saneringsfräs/betongslip. Den är smidig att jobba med.
bet_slip_flex.jpg

Stefan N skrev:
Hyr en saneringsfräs/betongslip. Den är smidig att jobba med.
Hej Stefan och tack för ditt svar!

Är det inte mer jobb och svårare att använda en sådan handhållen slip för att slipa golvet i två rum? Är det inte lättare att använda en golvslip (som man går med) ? Kolla gärna på länken jag skickade med där alla maskiner finns tillgängliga för mig att hyra! :)

Edit: Såg att de flesta var för 380v vilket inte kommer funka, har enbart vanligt 220v tillgängligt i rummen!

Redigerat:
Hyr Hilti DG150, den är trevlig att jobba med och det är inga problem att dra av upp till 20-30 kvadrat för hand, tar max en dag. Se till att du hyr en bra dammsugare också, gärna Hiltis egen. Se även till att hyra rätt diamantslipskål för borttagning av färg på betong.
http://www.youtube.com/watch?v=PkKPYWZg9w0&feature=relmfu

Hörnen kan du ta med en oscillerande multislip (fein multimaster, bosch pmf180 osv) med en volframkarbidslipplatta:
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbeh%C3%B6r/197718/16468/raefflad-hm-slipplatta-avz-78-rt/raefflad-hm-slipplatta-avz-78-rt/?showSlim=true

Du ska hyra golvslipen med nummer 1443. Den går bra mycket bättre att slipa hela golv med. Enda nackdelen är att du måste ha en stor dammsugare.

Matti_75 skrev:
Du ska hyra golvslipen med nummer 1443. Den går bra mycket bättre att slipa hela golv med. Enda nackdelen är att du måste ha en stor dammsugare.
Tusen tack för svar! Av vad jag förstod det som när jag pratade med dem skulle det gå och koppla in en "bygg-dammsugare" till den som även gick att hyra genom dem.. Men det löser sig alltid.

Tack än en gång för ditt svar!

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.