Vi har ett gammalt hus från 1937 med en fin källarlokal som redan från början tänktes som arbetsyta i form av verkstad, dvs fina fönster i grunden och välplanerat med egen ingång på båda sidor av huset. Dvs man vill använda det!

Huset är halvdåligt dränerat men funkar. Jag tänkte vänta med omdränering eftersom det är hyfsat ok, så jag får räkna med ett lätt fuktigt golv.

Förra ägarna drog in eldriven golvvärme på hela rasket, på oisolerad platta på mark. Så de har nog generöst nog bidragit till att värma upp hela Lidingö-ön på vintern. Det har dock inte jag råd med och jag ha ingen lust med den omvända fuktvandringen på våren heller, så den får åka ut.

Som ingenjör tycker jag det borde finnas någon trevlig o-organisk filtmatta som borde vara minst lika bra för avdunstning som ett slätt betonggolv eller klinker, så det blir skönt att gå på och utan att skapa fuktproblem.

Lim funkar inte har jag förstått pga den höga fukthalten, men kan man inte lägga det löst? 8x8 m i stora rummet och en soffa här och där så borde det väl ligga bra ändå?

Vissa har pratat om att lägga ett tätskikt först och sedan en matta men det känns inte rätt, då hamnar väl all fukten i kanten vid väggen i stället?!

Mekaniskt ventilerade golv med platonmatta osv känns over-kill. Dessutom bygger de högt, redan lågt i tak.

En enkel 100% genomsläpplig heltäckningsmatta i något bra material borde väl finnas. De golvfirmor jag varit inne på har ingen aning om mattorna funkar i så hög fuktighet.. Bygg-killarna som varit här har diametralt olika uppfattningar allihop och ingen vet egentligen om det finns en enkel filtmatta att rulla ut.

Här behövs expertis! Vad göra?

Matta i syntetiskt material utan tät baksida, t ex nålfiltsmatta utan gummerad baksida, borde fungera. När jag var in på en stor mattaffär och diskuterade exakt samma sak så hade de ett par andra heltäckningsmattor (trevligare än nålfilt) som var helsyntetiska och utan tät baksida som de sa skulle fungera bra. De kändes precis som vanliga heltäckningsmattor.

• Gilla
Oskar Rönneman
  • Laddar…
Kan du inte köra med "altan" matta, de finns på löpmeter kommer inte ihåg vad jag köpte min.
De är typ heltäckningsmatta men är avsedd för utomhusbruk.

• Gilla
haizarmamrouk
  • Laddar…
Oavset vad Du lägger på ett fuktigt golv utom klinkers så kommer det att mögla

Tarkett har en produkt vid namn Tarkolay som borde avhjälpa ditt problem. Det är en matta med "pluppar" på baksidan. Fungerar i stort sett som Platon men har lägre bygghöjd och kan beläggas direkt utan skivmaterial mellan underlag och ytskikt.

Jag la den i kök, hall och vardagsrum hos en vän för ett par år sedan som hade rätt mycket tillskjutande fukt i sin lägenhet på bottanplan. Kök och hall fick sedan heterogen plastmatta ovanpå medans vardagsrummet fick parkett. Ventilerade socklar användes. Det verkar ha löst hans problem för till dags datum har han inte haft problem med instängd och mögelliknande lukt. Inte heller parkett eller socklar har dragit åt sig någon fukt som är märkbar.

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.