Som rubriken lyder: Hur länge kan man spara färdigblandat kakel/klinkerfix?
Med det läge som jag är i just nu i mitt projekt så går det inte åt mer än en färdigblandad hink/dygn.
Har tidigare slängt resterande men tänkte nu att jag skulle låta hinken stå tre, fyra timmar.
Jag lade plast på hinken och fyllde sedan upp med vatten ovanpå plasten så att det skulle bli tätt.

Om det nu ser bra ut när jag tar bort plasten, kommer det fortfarande fungera som det ska? Tappar det vidhäftningsförmågan?

Sedan medans jag ändå kommer med lite frågor så undrar jag vad man ska göra för att få 30cmx30cm klinker att sitta kvar på väggen utan att glida ner? storleken på fixkam? Tjockare blandning?

Tackar ödmjukast för alla svar.

Det är Biltemas fix som jag använder (den blå förpackningen). Hittar dock inget datablad och det står ej på förpackningen.
Även om det nu skulle står tre till fyra timmar, finns det något sätt att förlänga den tiden?

Men varför blanda mer än du gör av med på någon timme?

Ibland har jag lite otur när jag tänker och då blir det fel. Naturligtvis så blandar jag nu inte mer än vad jag behöver för stunden. Lite svårare att få till blandningen perfekt men det går.
Ska dock tillägga att det fixet som jag hade blandat igår och plastat in helt lufttätt fungerade alldeles utmärkt att använda idag 20-24 timmar senare. Kan ju vara bra att veta om man måste avbryta sitt arbete av någon oförutsedd anledning.

• Gilla
fluffey
  • Laddar…
Konsistensförlust i cementbaserade produkter kan nog tillskrivas tre huvudsakliga orsaker:
1. Hydratation där vatten reagerar med gips/cement och cementgel bildas, troligtvis är det detta som gör att de flesta flytmedel/vattenreducerare slutar verka efter en stund.
2. Uttorkning.
3. Tixotropi.
Jag vet inte mycket om fix men antar att det är ungefär samma mekanismer som i betong. Isåfall så kan man väl säga att det går att återanvända så länge det har den konsistens som krävs för att sätta plattorna i det. Det innebär att det är helt OK att blanda om bruket ett par gånger - men - man får inte fuska med att tillsätta mer vatten då man isåfall ändrar vct vilket ger lägre hållfasthet.

När det gäller betong kan man se en ökad sluthållfasthet om betongen blandas om efter en tid. Jag skulle tro att det gäller för cementbaserade bruk (fix) också. I betongsammanhang tillskriver man denna effekt av att det bildas små skal av cementgel runt cementkornen. När man blandar om produkten går dessa sönder varpå cement frigörs som aldrig annars skulle reagerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.