Hej,

Vi har köpt en sommarstuga och i den ligger en ful plastmatta samt golvet går upp och ner mest mellan bjälkarna eftersom huset har satt sig. Detta är ok ändå tycker vi och det skulle innebär för mycket jobb att rätta till allting perfekt.

Eftersom mattan är väldigt ful så tänkte vi att vi kunde lägga golv här. Nu undrar jag om det skulle gå att lägga 2 cm massivt trägolv(baseco med spont) på detta ojämna underlag så att det ligger. Ok, vi är medvetna om att det kommer att knarra och kännas lite ojämnt och kanske sviktande men det blir MYCKET bättre att ha ett trägolv där än en ful plastmatta. Är egentligen ett massivt trägolv det mest förlåtande?

Vi kan heller inte bygga någonting på höjden på golvet så det är kört.

Tack på förhand!

inte värt att satsa pengarna på ett golv som inte kommer ligga still eller som kan vara helt omöjligt att få på plats pga de stora ojämnheterna. Du måste få ihop sponten och noten etc.
Jag skulle riva bort plastmattan och underlaget och göra om från början då kan ni dessutom isolera lite extra istället för det (sågspån?) som finns där nu.
Kanske skulle köpa några fina trasmattor istället och dölja det fula golvet? Somrigt och vackert!

Jag har själv en delvis ojämn råspont att fundera över - ta bort och lägga golvspån eller försöka slipa bort "åsarna"? Jag tror som manner att det är ett misstag att bara lägga på, det blir med stor sannolikhet inte tillfredsställande.

Sättningarna gör knappast golven vågiga.
Vad är det för slags golv under plastmattan?

En enkel lösning är att flytspacka golvet. men dyrare än att göra om det på klassiskt sätt. dvs ta upp gamla golven o fixa golvbjälkarna.

Är det "svackor" mellan åsarna? Avstånd mellan golvåsar? Känns golvet "mjukt" och sviktar när ni går på det?

Hej och tack för alla svar. Ja det är lite svackor mellan åsarna (det känns så i varje fall) så jag tror golvet inte är det bästa. Byggt på barracker ifrån början så inte bästa kvalitet. Och jag tror att det är spån under mattan.

Jag ska försöka att stabilisera upp huset för det är relativt enkelt eftersom det står på cementbjälkar som inte sitter fast i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.