15 778 läst ·
15 svar
16k läst
15 svar
Lamellgolv eller massivt?
Sida 1 av 2
Ska lägga ca 100kvm golv i hus med betonggolv och golvvärme.
Inte i hall eller platser där man går med leriga/grusiga skor.
Kikat på Kährs ca 600kr
Ek Verona
Ek Verona är en naturoljad 2-stav med ekens naturliga färgvariationer. Får innehålla mindre kvistar. 15 mm.
[TABLE="class: infoTable"]
[TR]
[TD]Träslag:[/TD]
[TD="class: infoTable_Wood"]Ek[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Design:[/TD]
[TD="class: infoTable_Design"]2-stav[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Behandling:[/TD]
[TD="class: infoTable_RefiningTreatment"]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Sortering:[/TD]
[TD="class: infoTable_Grading"]Town[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ytbehandling:[/TD]
[TD="class: infoTable_SurfaceTreatment"]Naturolja[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Men även kikat på massivt gran golv och sedan tänkt vaxa och pigmentera.

Hur är dessa golv?
Kan tänka mig att underhålla golvet och gråter inte över lite slitage men slipa golv i hela huset var 10e år är jag inte pigg på.
Hur ska man tänka i detta 300-600kr område?
Inte i hall eller platser där man går med leriga/grusiga skor.
Kikat på Kährs ca 600kr
Ek Verona
Ek Verona är en naturoljad 2-stav med ekens naturliga färgvariationer. Får innehålla mindre kvistar. 15 mm.
[TABLE="class: infoTable"]
[TR]
[TD]Träslag:[/TD]
[TD="class: infoTable_Wood"]Ek[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Design:[/TD]
[TD="class: infoTable_Design"]2-stav[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Behandling:[/TD]
[TD="class: infoTable_RefiningTreatment"]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Sortering:[/TD]
[TD="class: infoTable_Grading"]Town[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ytbehandling:[/TD]
[TD="class: infoTable_SurfaceTreatment"]Naturolja[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Men även kikat på massivt gran golv och sedan tänkt vaxa och pigmentera.

Hur är dessa golv?
Kan tänka mig att underhålla golvet och gråter inte över lite slitage men slipa golv i hela huset var 10e år är jag inte pigg på.
Hur ska man tänka i detta 300-600kr område?
Kolla även AB-HUS!
De har väldigt prisvärda och snygga lamellgolv. finns dessutom i enstav som alternativ till massivt golv.
Jag köpte precis deras enstav ask och har precis börjat lägga det.
Har vänner som har lagt massivt gran och de är väldigt nöjda och tycker som många andra att det bara blir snyggare med slitaget och jag håller med. Slipa behöver man väll sällan göra om det inte har underlåtits att underhålla. Det tycker jag snarare man skall se som en möjlighet om något oförutsätt händer.
My two cents
//Henrik
De har väldigt prisvärda och snygga lamellgolv. finns dessutom i enstav som alternativ till massivt golv.
Jag köpte precis deras enstav ask och har precis börjat lägga det.
Har vänner som har lagt massivt gran och de är väldigt nöjda och tycker som många andra att det bara blir snyggare med slitaget och jag håller med. Slipa behöver man väll sällan göra om det inte har underlåtits att underhålla. Det tycker jag snarare man skall se som en möjlighet om något oförutsätt händer.
My two cents
//Henrik
Fur, och i synnerhet gran, är mycket mjuka träslag. Det blir lätt märken och djupa repor. Ask och ek är hårda tåliga träslag.
Massiva trägolv på golvvärme är en mindre lyckad konstruktion. Även om golvtillverkarna påstår att det går alldeles utmärkt... Vad annat kan dem göra, när alla bygger med golvvärme. Om man skulle erkänna att det finns problem, så skulle man inte få sålt några golv.
Massiva trägolv på golvvärme är en mindre lyckad konstruktion. Även om golvtillverkarna påstår att det går alldeles utmärkt... Vad annat kan dem göra, när alla bygger med golvvärme. Om man skulle erkänna att det finns problem, så skulle man inte få sålt några golv.
Har du funderat på skur-golv? lite jobbigt i början men sedan blir det bara vackrare och vackrare för varje märke de får! (Det är inte såå mjukt, tåls att tappa stekpannor mm på utan permanenta skador) Vet iof inte häller om det är optimalt med massivt trägolv på golv värme...
Medlem
· västmanland
· 39 inlägg
Hej Suhagg,
Är du nöjd med ditt lamellgolv från Siljan?
Är du nöjd med ditt lamellgolv från Siljan?
Hej hade missat denna. Jo jag är nöjd. Det är ju ett väldigt mjukt golv. La golv och täckte med rejäl bra papp och när jag täckte av så var det en del märken från när jag tappat något under bygget.
Det är ju inte som ett stenhårt ekgolv. Men jag tycker det blir lite livlöst och tråkigt med för hårt golv.
Det är ju inte som ett stenhårt ekgolv. Men jag tycker det blir lite livlöst och tråkigt med för hårt golv.
Som helhet är jag nöjd. Vill man ha ett dött tråkigt golv så skulle jag köpa ett lackat stenhårt ekgolv. Inte lika skönt att gå på, lite tråkigare men betydligt tåligare.
Det blir mycket märken och detta golv är känsligare men det är helt otroligt mycket mera levande än de flesta andra jag tittat på.
Det är inte så praktiskt att ha i köket kan jag erkänna i efterhand. Det blir smutsigare och mera slitet där man är så mycket så klart. Vi sliter och ger det lite patina som Ernst skulle säga. Bara att slipa och olja så blir det ju som nytt om några år.
Det blir mycket märken och detta golv är känsligare men det är helt otroligt mycket mera levande än de flesta andra jag tittat på.
Det är inte så praktiskt att ha i köket kan jag erkänna i efterhand. Det blir smutsigare och mera slitet där man är så mycket så klart. Vi sliter och ger det lite patina som Ernst skulle säga. Bara att slipa och olja så blir det ju som nytt om några år.
Ett annat tips är att direkt när du lagt golvet olja det en gång extra. Det jag köpte är klart från fabrik men det skadar inte att olja på en gång till när hela huset är tomt. Leverantören sa att rödvin och kaffe ska vara det värsta för golvet när det gäller spill. Det har vi inte spillt ännu med alla andra saker vi spillt har jag kunnat torka bort.gelle skrev:
Se till att kolla priser. Jag hittade bra pris på nätet. Gick till min lokala handlare och sa att jag hellre handlar där och vips hade jag ett bättre pris.
Bra tips. Det kommer jag nog att göra!
Jag vill kunna känna och se på golvet och då stör det mig att Örebros återförsäljare slutat sälja golvet. Men jag får stå på mig lite och då får de ta hem det igen helt enkelt. Och sen börja förhandla om pris.
Jag vill kunna känna och se på golvet och då stör det mig att Örebros återförsäljare slutat sälja golvet. Men jag får stå på mig lite och då får de ta hem det igen helt enkelt. Och sen börja förhandla om pris.
De behöver ju inte ha det hemma utan bara lägga beställningen hos Siljan. Inte svårare än så.gelle skrev:
Sen om du ska titta på det kanske du får hitta det någon annanstans. Annars får du väl köpa ett paket på Internet och få hemskickat.
Helt rätt. Det är så jag kommer att göra.
Men man vill gärna se, lukta, känna på golvet innan man köper det. Det kommer ju trots allt bli typ 130 kvm med det golvet
. Kommer nog under semestern svänga in nånstans där man kan se på golvet.
Men man vill gärna se, lukta, känna på golvet innan man köper det. Det kommer ju trots allt bli typ 130 kvm med det golvet
är också inne på att välja detta golv. Har ni valt borstat eller slätt? Om jag förstått rätt ska strukturgolvet vare lite mer tåligt.
Får försöka att hitta nåt ställe där även jag kan se och känna på golvet i verkligheten.
Får försöka att hitta nåt ställe där även jag kan se och känna på golvet i verkligheten.