Jag har anlitat en golvfirma för att fixa mitt köksgolv inför köksrenovering. Jag har själv rivit ut kök och den gamla plastmattan, firman skulle riva det gamla golvspånet, lägga in nytt 22mm golvspån och lägga ny novilonmatta.

Till saken hör att golvet är uppreglat på en oisolerad platta (isolering mellan golvreglarna ovanpå plattan). När firman rivit ut golvspånet passade jag på att rulla upp isoleringen och städa av plattan från gammalt bröt från byggtiden (1975). Jag passade också på att fuktmäta de ingjutna syllarna, de var knastertorra... Så, tillbaka med isoleringen och komplettera upp den där det fuskats vid byggnationen (fattades 30mm byggmatta i många fack)

När jag kom hem nu ikväll har golvfirman lagt in och spacklat det nya golvspånet. Men döm av min förvåning när jag ser att de lagt en ångspärr på golvreglarna innan de lagt på golvspånet. Varför i herrans namn har de gjort det? Att mina golv klarat sig bra trots dåliga förutsättningar (ingjutna syllar, oisolerad platta) bör väl troligtvis bero på att det gamla golvet var luftat och att ev fukt kunde "läcka upp" i boendemiljön. Nu nä det ligger en ångspärr så lär väl ev fukt stanna nere i golvkonstruktionen med risk för fuktskada som följd?

Eller är jag helt ute och cyklar här? Är det tom bra med en ångspärr under golvspånskivorna på ett luftat golv?!

Tja, om det är rätt eller fel med ångspärren lär du nog få mer än ett svar på :)

Men om nu golvet varit belagt med plastmatta sedan tidigare, så lär väl en ångspärr göra varken till eller från.
Plastmattan i sig är ju "helt" ångtät redan.

Som jag tycker är alltså den "extra" ångspärren ett onödigt tillägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.