Jag har golvvärme i mitt nybyggda hus. Det är vattenburen golvvärme och det är en ca 2 cm tjock spånskiva som ligger ovanpå golvvärmen. Jag har börjat att lägga Berry Allocs högtryckslaminatgolv. Nu har jag lagt golv i två sovrum, ett på 16 kvm och ett på 9 kvm,

Jag har inte lagt åldersbeständig plast under golvet då jag trodde det redan fanns in golvet från början. Nu visar det sig att det inte gör det. Jag kommer att lägga åldersbeständig plast i resten av huset under laminatgolvet. Frågan är, kan jag låta golvet ligga kvar i de rummen jag redan lagt, eller måste jag riva upp dem och lägga åldersbeständig plast under?

Ska plasten ligga flytande eller ska jag fästa den i golvet på något sätt?

Redigerat:
  • Gilla
Ma Bb
  • Laddar…
Plasten borde ju rimligen ligga under spånskivan, direkt på betongen (antar att det är betongplatta på mark).
Finns det ingen där tror jag inte jag skulle lagt dit någon ovanpå spånskivan.

Hur är grunden och golvet konstruerat, och vem har byggt huset?

Om man lägger plast kan den ligga löst på underlaget.

Hjältevadshus har byggt huset. Dom uppger att dom lägger ångspärren direkt under parkettgolvet. Och eftersom jag valt bort deras parkettgolv så har jag även valt bort ångspärren.

Min tanke är att hur mår spångolvet om det är instängt under plast och en potentiellt fuktig betongplatta. Om det är riktigt byggt så ska inte plattan bli fuktig men om de brukar lägga plast så varför inte ner mot betongen där den kan göra nytta. Min lekmannamässiga åsikt är: skippa plasten.

Edit: Eller är tanken med plasten att skydda golvspånet från fukt ovanifrån kanske?

Som jag förstår det ska plasten skydda laminatgolvet från fukt underifrån. Men jag tycker också det låter konstigt att lägga plasten ovanpå spånet. Då borde det som sagt ta stryk av fukten. Fick detta svar från Hjältevadshus när jag frågade om det fanns ångspärr i den befintliga konstruktionen:

"Nej vi använder en ångbeständig foam direkt under parketten när vi lägger golvet så har kund valt bort golv har hon också valt bort diffspärren"

Det där med "ångbeständig foam" är väl lite dubbelspråk.

Foamen i sig är tät ja, men den läggs ju inte med överlapp, och tejpas inte, så det blir inte mycket bevänt med den ångtätheten.

Nej, jag undrar om den person du pratade med kunde det där.

I mitt hus t.ex. ligger asfaboard under parketten.
Och självklart ligger åldersbeständig plast direkt på betongen, uppvikt runt alla rummens golv.

Varför lägga golvspån på en gjuten platta överhuvudtaget?

De glömde väl gjuta in golvvärmeslangen.

Kanske ett missförstånd.

Kund: Jag vill inte ha trägolv/parkett.
Säljare: Aha, kunden skall säkert ha plastmatta. Då lägger vi in golvspån för det.

Men har inte Hjältevadshus torpargrund ? Därför spån.

RoBo skrev:
Men har inte Hjältevadshus torpargrund ? Därför spån.
Det förklarar saken!
Man drar lätt förhastade slutsatser. I mitt fall här att Golvvärme = betongplatta.

Sorry :o

Med ångbeständig foam menar de en dubbel folie med små frigolitkulor emellan (Tuplex). Denna lägger man med 20 cm överlapp. Om man lägger parkett på spårat golvspån (med golvvärme), så ska den ligga mellan detta och parketten. Detta borde vara bäst även om golvvärmen ligger under spånet. Tuplex fungerar både som ångspärr och för stegljuddämpning.

Varför behövs ångspärr överhuvudtaget, och varför behöver endast övergolvet skyddas ifrån fukt underifrån? Jag vet inte, men gissar på att det beror på att golvspånet är skruvat och limmat, medan övergolvet rör på sig. Ångspärren kan då minska plötsliga fukttillskott när golvvärmen slår på, men hur ofta denna är nödvändig har jag ingen uppfattning om. Ångspärren i denna typ av mellanlägg är knappast till för att förhindra mögel.

När jag tog in offerter för att lägga in parkett, så visade det sig att Kährs Tuplex kostade ungefär samma som alternativet med grålumppapp och ångspärr. Så åtminstone på Kährs Tuplex fanns det bra marginaler för ÅF; listpriset var mycket högre.

Det stämmer att det är en typ av torpargrund som används.
Frågan är om risken för fukt i golvet är så pass stor att jag ska bryta upp golvet i rummen och göra om dem. Jag tog kontakt med Berry Alloc direkt. Dom svarade kort att för att garantin ska gälla ska ångspärr läggas direkt under laminatgolvet.

Följ du de garantivillkor som gäller för golvet.

Men dessutom bör du väl försöka ha lite koll på fuktläget i torpargrunden.
Men det vet du säkert redan, och har mätare, fläktar och avfuktare installerade.

KnockOnWood skrev:
Följ du de garantivillkor som gäller för golvet.

Men dessutom bör du väl försöka ha lite koll på fuktläget i torpargrunden.
Men det vet du säkert redan, och har mätare, fläktar och avfuktare installerade.
Det betyder tyvärr att jag måste bryta upp golven i två rum, men antar att det är det enda sättet.

I grunden finns fläktar med driftlarm m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.