Ny på forumet och ny som husägare....

I Vintras så rev jag ut golvet i ett rum i källaren, ett trägolv som vilade direkt på trä på golvet. Under det gjuten platta. Jag rev ut det då vi hade problem med fukt, men jag tror inte det primära problemet är fukt genom plattan utan ett droppande rör som åtgärdas separat.

Jag har nu alltså ren betong där inne på golvet, men den är inte slät på fem öre. Vi pratar 2-3cm höjdskillnad där plankorna som resten av golvet vilade på låg.

Rummet kommer användas primärt för att snickra lite och förvara saker. Vad har jag för alternativ vad gäller billigt och enkelt?

Flytspackel

Flytspackel = dyyyyyyyyyyyyyyyyrt.
Börja med att jämna av med finbetong och dra av med rätskiva, flytspackla sedan det sista. 2-3 cm flytspackel blir en säck per kvm ungefär. En laser för avvägning är inte fel att ha.

• Gilla
berinder
  • Laddar…
Sant att flytspackel är dyrt dock tycker jag det är svårt att få gjutningen bra och jämn men tycker det är enkelt att flytspackla. Gissa vad jag ska göra imorgon? Trumvirvel flytspackla 32 kvm 1,5 cm tjockt i snitt men visst dyrt blir det men va fan hellre det än att man blir förbannad och irriterad när man gjuter. Men visst smaken är som baken skulle jag kunna få en gjutning bra så skulle jag självklart köra med det.

• Gilla
berinder
  • Laddar…
Inhandlat finbetong idag, sätter igång imorgon. Efter att ha räknat på kostnaden lite så uteslöt jag flytspacklet rätt hårt, jämnar som föreslagit av med flytspackel senare om jag tycker det behövs...

Tack för hjälpen!

Nu har du ju valt lösning redan men en slipsats ligger ofta mellan flytspackling och finbetong i pris men har lite av de bra egenskaperna från flytspacklet som tex uttorkningshastigheten och en viss självutjämningsförmåga.

• Gilla
berinder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.