Har lagt in en novilon-plastmatta i köket. Som underlag använde jag masonit som inte är oljehärdad. När jag skurit mattan och den låg fint tvekade jag på att limma den eftesom det inte skulle behövas enligt tillverkaren. Ringde affären där jag och köpt den och de rekomdenderade limning med hänvisning till att alla golvläggare gör det... Nu när jag limmat den visar det sig att masoniten har rest sig, dvs jag har inte spikat tillräckligt tätt..
Frågan är hur jag ska göra nu! Vänta och hoppas att masoniten drar ihop sig när limmet torkar eller försöka få bort mattan och spika fast masoniten?

Tacksamt för tips!

Det är rätt att inte använda oljehärdad masonit innomhus. Den skall vara utomhus. Antar att du har en tunn masonitskiva, 3 mm. Om jag minns rätt rekommenderas att den skall spikas med dyckert var 10 cm då den ligger på golv. Man markerar och ritar upp rutor över hela skivan. Sedan är det bara att spika för glatta livet. Den blanka sida skall ligga nedåt. Men, var masoniten plan innan du lade den på golvet? Har sett skivor på Byggmax som sett bedrövliga ut. Allt annat än plana. Skall man montera masonit enligt konstens alla regler skall den vattnas innan man spikar fast den för att få den helt plan. Kan läsas i denna länk: http://www.hallahus.se/stilhistoria/masonite.htm
I ditt fall, är jag rädd att du inte får bort mattan utan att den tar skada. Den är nog inte så rolig att arbeta med sedan heller när limmet torkat på baksidan. Får för mig att den kanske blir styv, men det är som sagt en gissning. Vet inte om det hjälper men en möjlig lösning skulle kanske vara att lägga något plant på golvet med lite tyngd på tills det torkat. Vända köksbordet upp och ner, men är det stor yta som buktar sig kan det vara svårare. Kan det vara så att limmet fungerat som en vattning av skivan och den har svällt, mer på några ställen, men att det går till sig när det torkat. Har för mig att när man tapetserar på väggar av masonit så slår det sig också, men planar ut när det torkat. Vet inte om du blev något klokare av detta, men ett svar har du fått. Kanske har någon annan varit med om detta tidigare och kan ge ett mer korrekt svar.

Tack för svaret!
Det var ett omfattande svar som gjorde mig medveten om en del brister i mitt underarbete. Jag har inte fuktat masoniten vilket ju verkar vara ett bra tips. Spikat tätt har jag gjort efter kanterna och sedan mer sporadiskt i mitten... Hur som helst så verkar det bästa vara att gilla läget.,dvs vänta och hoppas på att det blir lite plattare när det torkar. Tycker att det blivit lite plattare redan, önskan är stark... Man kanske ska sova där några nätter så att det både blir varm och platt...
Tack för länken!

Hoppas det löser sig till det bästa!

JanneL skrev:
Det är rätt att inte använda oljehärdad masonit innomhus. Den skall vara utomhus. Antar att du har en tunn masonitskiva, 3 mm. Om jag minns rätt rekommenderas att den skall spikas med dyckert var 10 cm då den ligger på golv. Man markerar och ritar upp rutor över hela skivan. Sedan är det bara att spika för glatta livet. Den blanka sida skall ligga nedåt. Men, var masoniten plan innan du lade den på golvet? Har sett skivor på Byggmax som sett bedrövliga ut. Allt annat än plana. Skall man montera masonit enligt konstens alla regler skall den vattnas innan man spikar fast den för att få den helt plan. Kan läsas i denna länk: [länk]
I ditt fall, är jag rädd att du inte får bort mattan utan att den tar skada. Den är nog inte så rolig att arbeta med sedan heller när limmet torkat på baksidan. Får för mig att den kanske blir styv, men det är som sagt en gissning. Vet inte om det hjälper men en möjlig lösning skulle kanske vara att lägga något plant på golvet med lite tyngd på tills det torkat. Vända köksbordet upp och ner, men är det stor yta som buktar sig kan det vara svårare. Kan det vara så att limmet fungerat som en vattning av skivan och den har svällt, mer på några ställen, men att det går till sig när det torkat. Har för mig att när man tapetserar på väggar av masonit så slår det sig också, men planar ut när det torkat. Vet inte om du blev något klokare av detta, men ett svar har du fått. Kanske har någon annan varit med om detta tidigare och kan ge ett mer korrekt svar.
Hej,
Har rivit upp en plastmatta från 1970. Underdenna låg masonit med blanka sidan upp. Ska nu lägga ny masonit 3 mm och vill bara bekräfta vilken sida som ska vara upp?? Någon?

Tack,
J

Har det funkat i över 40 år så var det väl rätt gjort?

Jag misstänker att idén med att lägga virasidan (den "mönstrade" sidan) upp är att det fäster bättre om man limmar.

Men vad skall du ha ovanpå masoniten?
Om du skall lägga laminat eller liknande är det kanske bättre att lägga skumfolie.

Tack för svar. Jag ska lägga heltäckningningsmatta ovanpå den nya masoniten (3 mm). Råspont i botten som får lite lumppapp först.
Kör blanka sidan upp då det blir lättare att kasa mattan rätt.

Ska jag fukta masoniten först? Tänkte inte köra med oljehärdad.

Tack
J

Nu är jag ute på hal is men...

Det där med att fukta masoniten är ju för att den skall svälla lite innan monteringen.
Sedan spikar man längs kanterna.
Sedan torkar skivan, och drar ihop sig och spänns som ett trumskinn :)

Men om du tittar på skivorna du köpt och de ser plana ut, så tycker jag att de inte behöver blötas.
Kanske är masoniten, och bygghandelns hantering av den, bättre nu för tiden.
Men detta är alltså något jag inte kan.

Vill minnas att de heltäckningsmattor jag haft, i ett gammalt hus där jag bodde 1975 - 1999 låg alla heltäckningsmattor på masonit med den blanka sidan upp. Ingen av mattorna var limmad, tack och lov.

Vi rev bort alla mattor och masoniten och slipade undergolvet. Blev faktiskt riktigt bra :)

Ingen av det golvläggare jag känner lägger masonit idag, dom brukar skruva in 10mm spånskiva eller ett klick undergolv
Tror Ikea har ett undergolv

man skall aldrig lägga vanlig masonit 122x 244 till undergolv
Det finns spesill masonit till undergolv 60 x 120 ca som är spårad runt om och den limmas till ett flytande golv
samma system som laminatgolv

Elkludde skrev:
man skall aldrig lägga vanlig masonit 122x 244 till undergolv
Det finns spesill masonit till undergolv 60 x 120 ca som är spårad runt om och den limmas till ett flytande golv
samma system som laminatgolv
Vi köpte sån, tror den var tjockare än vanlig masonit också. 6 mm? Hette Huntonit undergolvskiva eller nåt sånt.

Men den är dyr som s-tan. 140 kr per kvm.

Har fått hem 3 mm hård board (masonit) och testar.

erikssonjorgen skrev:
Men den är dyr som s-tan. 140 kr per kvm.

Har fått hem 3 mm hård board (masonit) och testar.
Men den bubblar inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.