Jag lägger nytt parkettgolv men framför altandörren vill jag ha klinker, alltså bara några plattor i bredd samt 2-3 plattor djupt.

Under är det golvspånskiva. Duger det för denna lilla yta? (cc60 har bjälklaget)

Jag börjar närma mig altandörren nu och vore därför galet tacksam för svar.

...under tiden, tänkte jag såga och lägga golvetg så det blir en tom yta framför altandörren som motsvarar ytan som klinkersen kommer ta. Så kan jag sedan i efterhand göra som man ska med underarbetet med klinkers.

Hur tjock är parketten?
Jag tror inte någon kommer rekommendera dig att lägga klinkers direkt på spånskivan. Jag har ingen egen erfarenhet av golvgips, men om det får plats på höjden är det nog att föredra som underlag ovanpå golvspånet.

Jag hade lagt golv även vid dörren, det blir lättare så, då får du tid att fundera på om du vill ha klinkers där och hur du ska lösa det.

Det borde funka. Använd i så fall primer + flexibelt fix och fog så de kan ta små rörelser utan att spricka.

Lättare med golv hela vägen absolut, men klinkers ska det bli. Den gamla parketten (15-20år) hade tagit rejäl skada av alla skor som stått där.

Kom precis tillbaka från bygghandeln och efter att ha visat bilder och pratat med dem så kom jag nu hem med primer och flexfix. Tanken är att försöka få klinkersen i samma nivå som parketten som är 14mm tjock.

Det kommer bli kanon-bra!!!

Intressant, primer och flexfix , kan du berätta vad du köpt och på vilken bygghandel ? Har själv frågat på kakelbutiker och där var man väldigt konservativa med tips - endast golvgips eller förstärka golvbjälklaget till cc30 dög. Själv tänkte jag lägga c:a 1 m2 klinker under en braskamin och tycker båda dessa förslag är overkill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.