Medlem
· Stockholm
· 107 inlägg
Hej
Håller på och bygger om i källare/sutterängplan och bygger ett arbets/gästrum som kommer bli framtida tonårsrum.
Underst kommer det ligga golvvärme (el). Önskemålet är att köra trägolv där nere, trots medvetenheten om att det är en riskkonstruktion. Plattan verkar tillräckligt torr för att det skall gå att hantera t ex genom att lägga blå platon först. Problemet är att väggen på ett ställe, där det utanför väggen på utsidan finns en uppbyggnad/terrassering, verkar suga fukt. Vi har dränerat hela huset, men just denna del står på berg vilket gjorde dräneringen just här något mer problematisk.
Själv skulle jag kunna tänka mig antingen klinker med träimitation, alternativt ett fukttåligt vinylgolv. Frun tycker dock åtminstone det förstnämnda känns för hårt och vill så långt det är möjligt ha trä. Någon mer erfarenheter om det är görbart eller inte, eller tips hur man kan fuktsäkra här?
Innan vi rev var det en konstruktion bestående av träreglar på syllpapp, spånskiva och på det lagt ett laminatgolv. Denna konstruktion har klarat sig utan fuktpåverkan, men är inget alternativ pga bygghöjden och golvvärme.
Bifogar bilder.
Mvh
Christoffer
Håller på och bygger om i källare/sutterängplan och bygger ett arbets/gästrum som kommer bli framtida tonårsrum.
Underst kommer det ligga golvvärme (el). Önskemålet är att köra trägolv där nere, trots medvetenheten om att det är en riskkonstruktion. Plattan verkar tillräckligt torr för att det skall gå att hantera t ex genom att lägga blå platon först. Problemet är att väggen på ett ställe, där det utanför väggen på utsidan finns en uppbyggnad/terrassering, verkar suga fukt. Vi har dränerat hela huset, men just denna del står på berg vilket gjorde dräneringen just här något mer problematisk.
Själv skulle jag kunna tänka mig antingen klinker med träimitation, alternativt ett fukttåligt vinylgolv. Frun tycker dock åtminstone det förstnämnda känns för hårt och vill så långt det är möjligt ha trä. Någon mer erfarenheter om det är görbart eller inte, eller tips hur man kan fuktsäkra här?
Innan vi rev var det en konstruktion bestående av träreglar på syllpapp, spånskiva och på det lagt ett laminatgolv. Denna konstruktion har klarat sig utan fuktpåverkan, men är inget alternativ pga bygghöjden och golvvärme.
Bifogar bilder.
Mvh
Christoffer
du kan alltid lägga trägolv om du lägger en ventilerad lösning dock blir det dyrare samt att fläkten kräver en del underhåll.
kolla på nivell eller ghia golv, dock kommer problemen oftast vid dörren, har du fuktig yttervägg där du vill ha skiva kan du bygga ihop det med samma ventilation som golvet.
dvs regla på ytterväggen med stålregel samt en våtrumsskiva, sen spacklar du och målar på den.
dyrt blir det men risken ligger bara i om fläkten stannar och den kan man ha larm på.
annars lägger du klinker och putsar väggen!
kolla på nivell eller ghia golv, dock kommer problemen oftast vid dörren, har du fuktig yttervägg där du vill ha skiva kan du bygga ihop det med samma ventilation som golvet.
dvs regla på ytterväggen med stålregel samt en våtrumsskiva, sen spacklar du och målar på den.
dyrt blir det men risken ligger bara i om fläkten stannar och den kan man ha larm på.
annars lägger du klinker och putsar väggen!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 107 inlägg
Tack för svar. Nivell eller liknande ventilerade golv är dock inget alternativ pga bygghöjden, som jag vill hålla så låg som möjligt. Lutar åt att jag chansar med att lägga blå platon som skall palla upp till 100% RF, sen trägolv och passivt ventilerade golvsocklar, samt målar väggar med silikat. Skulle det bli för fuktigt får jag väl göra om ytskiktet och lägga klinker istället.
Platon går att ventilera mekaniskt det också.Du har ingen befintlig mekanisk frånluft som det går att koppla golvet mot?Örby Villastad skrev:Tack för svar. Nivell eller liknande ventilerade golv är dock inget alternativ pga bygghöjden, som jag vill hålla så låg som möjligt. Lutar åt att jag chansar med att lägga blå platon som skall palla upp till 100% RF, sen trägolv och passivt ventilerade golvsocklar, samt målar väggar med silikat. Skulle det bli för fuktigt får jag väl göra om ytskiktet och lägga klinker istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden