3 760 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Gör golvläggaren rätt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
pojkar, pojkar, jag pratar damm i allmänhet
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Din städkärring kan städa hur mycket du vill, om du inte primar innan tex flytspackel så finns det ingen garanti för god vidhäftning, damm finns det alltid vid byggnation, men det är skillnad på damm och spån
Redigerat:
Låt oss klara ut vad egentligen primning har för funktion. Det är inte att binda damm för det skall man ha tagit bort genom tex dammsugning innan man börjar jobba med tex flytspackling.AndersMalmgren skrev:
Huvudfunktionen för primern är att mätta sugande material som tex betong eller skivmaterial så att bindemedlet i ytbeläggningen eller flytspacklet inte sugs upp i underliggande material och därmed försämrar styrkan i spacklet. Den förstärker också dåligt bundna material.
Primern har också till uppgift att ge en god vätning mot underlaget vilket ökar vidhäftningen av ytbeläggningen/spacklingen.
Underlaget skall alltid vara väl rengjort och dammfritt, men naturligtvis binder primern visst damm, men dammet skall egentligen vara borta från ytan innan primning annars har man gjort ett "oseriöst" jobb för det är absolut inte huvudsyftet med primningen.
Vi svängde från sågspån under parketten till en diskussion om seriösa eller oseriösa hantverkare till städtanter för att avsluta med primer och flytspackel för en fråga om att lägga parkett... Och allt på bara två sidor... Imponerande! 
Men det är ju det fantastiska med ett forum...allt möjligt kan hända och vi lär oss mer och mer (kanske)anders07 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
oceanis jag tog bara upp en del av vad primern gör och det är just det att binda dammet, för så är det allt damm kommer du aldrig att få upp.
Hos Weber nämns det högst upp under egenskaper http://www.weber.se/golvavjamning/produkter-och-system/golv-ovrigt/weberfloor-4716-primer.html
Hur som helst, att lämna större partiklar som spån ser jag som onödigt
Hos Weber nämns det högst upp under egenskaper http://www.weber.se/golvavjamning/produkter-och-system/golv-ovrigt/weberfloor-4716-primer.html
Hur som helst, att lämna större partiklar som spån ser jag som onödigt
Redigerat:
Javisst man kan ju ligga och våttorka ovansidan på foamet också om man anser att det är seriöstAndersMalmgren skrev:
Det får stå i projektplanen och tas upp i kundgenomgången innan projektet startar
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Med en tandborste tycker jag du ska göra det
Det roligaste i tråden är att TS seriöst väntar sig ett svar på under tretti minuter. Och då menar jag inte det som en pik, utan snarare som en eloge till forumet. Bra aktivitet och snabba bra svar. (Ja inte på min fråga om regling av utegolv då, men även solen skall väl ha fläckar ..SAWA skrev:
Klicka här för att svara