hantverkare1 skrev:
Primar på foam???
53 sekunder för sen...

pojkar, pojkar, jag pratar damm i allmänhet

Jag tror det är bättre att använda RUTavdraget än att prima överallt.

Din städkärring kan städa hur mycket du vill, om du inte primar innan tex flytspackel så finns det ingen garanti för god vidhäftning, damm finns det alltid vid byggnation, men det är skillnad på damm och spån

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Din städkärring kan städa hur mycket du vill, om du inte primar innan tex flytspackel så finns det ingen garanti för god vidhäftning, damm finns det alltid vid byggnation, men det är skillnad på damm och spån
Låt oss klara ut vad egentligen primning har för funktion. Det är inte att binda damm för det skall man ha tagit bort genom tex dammsugning innan man börjar jobba med tex flytspackling.

Huvudfunktionen för primern är att mätta sugande material som tex betong eller skivmaterial så att bindemedlet i ytbeläggningen eller flytspacklet inte sugs upp i underliggande material och därmed försämrar styrkan i spacklet. Den förstärker också dåligt bundna material.

Primern har också till uppgift att ge en god vätning mot underlaget vilket ökar vidhäftningen av ytbeläggningen/spacklingen.

Underlaget skall alltid vara väl rengjort och dammfritt, men naturligtvis binder primern visst damm, men dammet skall egentligen vara borta från ytan innan primning annars har man gjort ett "oseriöst" jobb för det är absolut inte huvudsyftet med primningen.

• Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Vi svängde från sågspån under parketten till en diskussion om seriösa eller oseriösa hantverkare till städtanter för att avsluta med primer och flytspackel för en fråga om att lägga parkett... Och allt på bara två sidor... Imponerande! :)

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Vi svängde från sågspån under parketten till en diskussion om seriösa eller oseriösa hantverkare till städtanter för att avsluta med primer och flytspackel för en fråga om att lägga parkett... Och allt på bara två sidor... Imponerande! :)
Men det är ju det fantastiska med ett forum...allt möjligt kan hända och vi lär oss mer och mer (kanske) :D

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
oceanis jag tog bara upp en del av vad primern gör och det är just det att binda dammet, för så är det allt damm kommer du aldrig att få upp.

Hos Weber nämns det högst upp under egenskaper [länk]

Hur som helst, att lämna större partiklar som spån ser jag som onödigt
Javisst man kan ju ligga och våttorka ovansidan på foamet också om man anser att det är seriöst :-)

Det får stå i projektplanen och tas upp i kundgenomgången innan projektet startar :-)

• Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Med en tandborste tycker jag du ska göra det

Tandborste tar varken upp damm eller spån den bara sprätter det omkring istället så det är en dålig ide' :-)

• Gilla
anders07
  • Laddar…
SAWA skrev:
Ingen som vet?
Det roligaste i tråden är att TS seriöst väntar sig ett svar på under tretti minuter. Och då menar jag inte det som en pik, utan snarare som en eloge till forumet. Bra aktivitet och snabba bra svar. (Ja inte på min fråga om regling av utegolv då, men även solen skall väl ha fläckar .. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.