Byggahus.se

Vilket underlag till laminatgolv

1. H
    Medlem Nivå 3
    Vi har lagt nytt laminatgolv i 3 av dom 4 rummen på övervåningen. Vi har rivit bort det gamla golvet och sedan lagt det nya golvet direkt på den befintliga mattan som ligger under. Fungerar hur bra som helst så är det inte det som är frågan här.
    Utan nu när sista rummet ska göras så har tidigare ägare haft rivit bort en del av del mattan längs ena kortsidan av rummet så att bara betongen är kvar där. Eftersom den matta som ligger i botten annars är rätt så tjock så blir det en ganska så rejäl nivåskillnad där.

Frågan är vad man ska använda där för att komma upp i rätt nivå? Att hitta en sån typ av tjock matta att fylla ut hålet med verkar inte helt enkel.
    Om jag inte hittar en matta som passar, finns det något annat lämpligt material att fylla ut med som man sen kan lägga en foam överst på?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur tjock behöver utfyllnaden vara?

Det finns ju masonit/board, asfaboard, spånskiva...
    Eller bara korksmulepapp om det skall vara tunt.

3. O
    Medlem Nivå 12
    Varför inte rycka bort mattan helt och hållet och lägg ett lager undlagsfoam på golvet.

4. H
    Medlem Nivå 3
    Utfyllnaden behöver vara dryga centimetern om jag räknat rätt.
    Vill helst behålla mattan då den fungerar klockrent som underlag. Skulle bli mer jobb att dra bort en gammal matta i ett helt rum än att fylla ut hålet istället.

5. O
    Medlem Nivå 12
    Men då vill det till att du är säker på att det är samma hårdhet och höjd på matta och det du fyller ut med så att det inte blir höjdskillnader längre fram som orsakar att golvet inte ligger stilla eller gungar upp och ner när du går på det.

Det måste vara en extremt svåruttagen matta om det tar mycket längre tid att rycka ut den jämfört med att leta efter något som exakt stämmer med en gammal matta för att fylla ut med. ;)

Redigerat 4 mar 2015 07:46
  6. H
    Medlem Nivå 3
    Vet jag ju i försej inte om det är, men eftersom mattan fungerar klockrent som underlag kan jag inte motivera mig att slita bort hela matten i stället.
    Har inte hittat något vettigt att fylla hålet med ännu. Men golvbytet får vänta ett tag ändå så har tid att hitta någonting bra.
    Hålet är längst inne i ett hörn som man aldrig kommer gå på, och sannolikt kommer det komma en byrå som står precis där så underlaget kommer inte få "jobba" speciellt mycket om man säger så.