1 456 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kräver fabriksmålade golvsocklar målning?
Som rubriken lyder, måste man måla sina redan målade golvsocklar? Syftar på de fabriksmålade som säljs i alla byggbutiker. Jag förstår att de blir skavanker osv när man sågar. Men vilka andra alternativ finnes?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Tanken med de färdigmålade är ju att man inte skall målka dem. Det kommer att synas spikhål och skavanker där det är sågat.
Själv har jag genomgående gjort så att jag köper omålade socklar, till ett rum i taget. Och målar. Det går väldigt fort.
Sedan efter montering så spacklar jag spikhålen, och ev. lite latex vid en mindre lyckad kapning. Och stryker ett lager till när de sitter på plats. Men då i princip bara där det är spacklat. Det blir väldigt mycket bättre än färdigmålade, och tar bara lite längre tid.
Det blir troligen inte bra att eftermåla lite på färdigmålade, kan inte tänka mig att färgen håller exakt samma nyans.
Själv har jag genomgående gjort så att jag köper omålade socklar, till ett rum i taget. Och målar. Det går väldigt fort.
Sedan efter montering så spacklar jag spikhålen, och ev. lite latex vid en mindre lyckad kapning. Och stryker ett lager till när de sitter på plats. Men då i princip bara där det är spacklat. Det blir väldigt mycket bättre än färdigmålade, och tar bara lite längre tid.
Det blir troligen inte bra att eftermåla lite på färdigmålade, kan inte tänka mig att färgen håller exakt samma nyans.
Vid raka träväggar och 18 gauge dyckert så blir det ju endast en litet märke man kan dutta över med vax eller färg så har jag byggt väggen själv brukar jag köra färdigmålad furu 
Vid knepigare lättbetongvägg eller liknande med större skruvskallar brukar jag likväl köra färdigmålade men efter att ha spacklat och slipat så färdigstryker jag allt på plats
Vid knepigare lättbetongvägg eller liknande med större skruvskallar brukar jag likväl köra färdigmålade men efter att ha spacklat och slipat så färdigstryker jag allt på plats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden