Hej!

Jag skall lägga in 69m2 parkett ”flytande” genom dörröppningar (se bifogad ritning) i en lägenhet.
Hur jag än lägger så kommer jag bli tvungen att ”bakklicka” golvet i något av rummen.
Börjar jag i läge 1. Så blir det främst svårt att klicka i de parkettbitar som skall in i köket, startar jag från läge 2. i vardagsrummet så får jag samma problematik i hall och i sovrum 2.

Min fråga är ifall klickgolv generellt går att delvis lägga genom att klickas i bakifrån, eller om det inte går överhuvudtaget?

Min andra fråga är i från vilket håll (1 eller 2) som är bäst att lägga ifrån, och varför just det?
Köket (streckmarkerat) skall inte läggas nu utan om ett halvår tidigast, däremot köper jag in parketten till ytan nu.

Det klicksystem jag specifikt valt att kolla på är ett från Molan som heter Euroloc, eller deras lite dyrare som heter Molaloc.

Med vänliga hälsningar

Bobbie Nyström @ Göteborg

Golv_Lägenhet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mollberg
  • Laddar…
Du överskrider tillverkarens rekommenderade maxlängd genom lägga det sammanhängande i hela huset. Jag skulle definitivt lagt det separat i åtminstone några av rummen. Sedan vet jag inte hur lämpligt det är med parkett i hallen?

Håller med scim men vill du ändå lägga som du ritat. Då lägger du sov 2, hall och vard sedan klickar du ju ihop dessa där dom möts.

tommib
Håller också med ovanstående och tillägger att det är ovanligt att inte ha trösklar i dörröppningarna där man kan dölja en skarv. Är golvet mönstrat på något speciellt sätt som blir väldigt synligt i två intilliggande rum om du lägger från olika håll. Värt att tänka på är också fönsterplacering. normalt lägger man klickgolv i ljusriktningen, dvs enligt din skiss skulle du då ha samtliga fönster (eller åtminstone huvuddelen) på gavlarna.

Tack för svar!

Ja tillverkarens rekommenderade maxlängder var 8x12m så lite överskrids det på längden lite, men förhoppningsvis är tillverkarens rekommendation som bäst-före-datumen på mjölken. Det går att lägga en halv-meter till, man lyckas ju lägga gymnastikhallar med parkett.
Golvet kommer läggas direkt på ett linoleum golv som vilar på ett betongbjälklag.

Vad gäller hallen så har där legat en billig parkett i 4 år utan att bli fukt-skadad eller slitet, mest för att trappuppgången har bra smutszonering med galler, gummimattor och nålfiltsmattor som tar smuts innan man kommer in i lägenheten.

Fönstren sitter bara på gavlarna, i golvets längsriktning.

Blir nog att jag börjar lägga från Sovrum 2 och hall samtidigt då, så när väl den första biten kommer genom dörröppningen så kan jag småjustera in golvet så det passar och sedan göra samma sak när jag kommer till vardagsrummet. Att jag lägger det fram till dörröppningen och småjusterar mötet genom att skjuta på hela vardagsrummets golvsjok.
Sovrum 1 blir väl jobbigt bara när man kommer in genom dörren och lägger första raden längs väggen, sedan löser sig allt nog.
Ska försöka att lägga upp bilder här om några månader när golvet både fått svälla och dra ihop sig, så får ni veta hur det gick.
Alltid hjälper det någon!
:-)

/Bobbie

• Gilla
scim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.