Byggahus.se

Måste man foga klinkers?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Jag håller på att bygga ett hörn i min gillestuga där jag ska ha in en braskamin.
    Jag hade tänkt att lägga klinkers både under kaminen samt på de brandskyddsskivor som ska sitta på väggen bakom kaminen. Men nu är det ju så att jag hittat en snygg klinker på Hornbach som är liksom lite "stenyta" på som är lite skrovlig. En svart variant till golvet och en ljusare grå till väggen. Och jag funderar nu på om jag måste foga den. Dels så vill jag ju försöka få en så homogen yta som möjligt och dels så tänker jag på jobbet med att göra rent plattorna efter fogning. Det handlar om typ en kvadratmeter som jag ska lägga, på golvskiva.
    Jag tror plattorna blir snyggast om dom sitter så tätt ihop som möjligt. Jag har inte hittat nån beskrivning på rekommenderat avstånd mellan plattorna för fog.
    /Jari

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Vissa är gjorda för att sitta utan fog. Vet dock inte om man kan göra det med alla.

3. G
    Medlem · Nivå 14
    Jag tror att fogen är egentligen för att fylla ut och jämna ut avstånd mellan plattor som har oftast ojämna kanter. Inte ens i badrum har fogen en tätande funktion och är mest till pynt och för att hindra smuts att lägga sej mellan plattorna. Har man skurna plattor som kan läggas mycket tätt så behövs ju ingen fog enl. min logik men jag vet inte om det är rätt.
    gaia

4. J
    Medlem Nivå 4
    Jag får helt enkelt ta och provlägga några bitar och se... :) I värsta fall får jag väl ta och kapa bort några millimeter runt om så att det blir rakt. Jag passade på att köpa en elektrisk kakelkap på Jula när jag passerade där för ett par dagar sen.

5. L
    Medlem Nivå 9
    Spekulerar vilt nu, men jag tror inte att fogen bara finns av estetiska skäl utan att den även stabiliserar hela paketet. Lägger man plattorna dikt mot varandra så borde de låsa sig rätt bra ändå kan man tycka..