Vi måste jämna ut ett gammalt trägolv i köket som lutar sig 6cm på knappt 3 meter. Tanken är att sedan lägga ett nytt flytande golv (furu) som liknar originalgolvet. Vi är alltså inte rädda om originalgolvet i det här fallet.

Vi har frågat runt om hur man ska gå tillväga och får lite olika svar. Tänkte kolla med er om vad ni tycker om dessa metoder:

Metod 1: Lägg ner gipsskivor och flytspackla
Metod 2: Lägg ner gipsskivor samt kila upp golvet.
Metod 3: Regla upp originalgolvet

Vilka av dessa metoder skulle ni rekommendera? Känner ni möjligtvis till en bättre metod?

Notera att det gäller en bostadsrätt.

ta upp golvbrädorna, skruva reglar på sidan av golvbjälklaget som är i våg, sedan hade jag lagt golvspån om du ska ha ett flytande furugolv. om bjälklaget inte ligger cc60 kan man kortla cc60 på tvären mot golvbjälklagets nya påskruvade reglar så kan man lägga golvspån på andra hållet.

IMG_0684.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är mitt eget bjälklag. här kortla jag då det var nästan en meter mellan golvbjälkarna. detta golv luta också kraftigt.

• Gilla
Rennoly
  • Laddar…
meckis skrev:
ta upp golvbrädorna, skruva reglar på sidan av golvbjälklaget som är i våg, sedan hade jag lagt golvspån om du ska ha ett flytande furugolv. om bjälklaget inte ligger cc60 kan man kortla cc60 på tvären mot golvbjälklagets nya påskruvade reglar så kan man lägga golvspån på andra hållet.
Tack för svaret! Är detta något man kan göra själv eller rekommenderar du att man tar in en snickare?

det är ju inget svårt, men helt hur erfaren du är på att snickra.jag hyrde en bygglaser med pinne för att nivellera brädorna

• Gilla
Niklas Wulff och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.