Byggahus.se

Exempler på olika behandlingar av nylagd furgolv

Vilken metod skulle du använda?

1. Kalk + såpa

2 röster
    13,3%
  2. Lut + såpa

1 röster
    6,7%
  3. Enbart såpa

12 röster
    80,0%
  1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har lagt ett nytt massivt furugolv från Södra och har testat lite olika klassiska behandlingar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0217[1].jpg

Behandlingarna är (från vänster till höger) 1. kalkning + såpa, 2. lut + såpa och till sist 3. enbart såpa.

Inga pigment har används. Klassisk kulekalkpasta uppblandat med vatten har används till kalkning och luten ha jag blandat själv ganska stark. Kristallsåpa från Sydkustens byggnadsvård används som slutbehandling och har klickats på på borsten vid behov. Det enda jag varit riktigt noggrann med är att arbeta med borsten och såpan. Resten är ganska snabbt och inte så noggrant gjort (kalkning, nedblötning innan såpning, upptorkning av såparester). Metoder för såpning och kalkning finns i detta häfte sid. 41. www.kulturfarg.se/NATURFARGER 2012_Komplett.pdf
    Jag är lite osäker på golvet är slipat eller hyvlat men ytan är rätt så hård.

Golvet med enbart såpa är mest lik det obehandlade golvet. Det var också den ytan som kändes mest vattenavstötande vid såpningen. Ganska mycket såpa användes på det obehandlade golvet. Detta är helt klart det ljusaste golvet efter en behandling.

Kalken hade helt klart förändrat ytan på något sätt. Den kändes lite uppluckrad och såpan och vatten verkade tränga in mer i träet än det obehandlade golvet. Jag använde bara så mycket såpa som kalket "åt upp" utan att löddra för mycket. Jag tror detta golv skulle må bra av en såpning till (med mera såpa) och ytan känns inte helt färdig. Lite svårt att utvärdera eventuell reaktion mellan kåda + alkalie + såpa för att få en hårdare yta men något litet har förändrats i ytan i träet. Jag vill gärna tro att det här är den bästa metoden. Det är också en väldigt enkel metod som inte dammar. Det var inga problem att få upp kalken efter såpning.

Luten bildade ett tunt lager av kristaller på ytan. Jag slipade lätt ytan av och det dammade väldigt mycket. Ytan suger väldigt mycket vatten och ytskiktet är enligt mig förstörd. Jag tror att detta golvet behöver många såpbehandlingar innan ett slitstarkt ytskikt uppnåtts. Jag har svårt att tänka mig att det enbart såpade golvet mörknar så mycket att det når samma nyans som det lutade golvet.

Hoppas detta kan hjälpa någon att välja.

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Väldigt konstigt. Det enbart såpade golvet ser lutat ut. Och det som är kalkat och såpat ser ut att vara enbart oljat.

Hur länge har planken stått mellan dina behandlingar och du tog bilden?

3. B
    Medlem Nivå 1
    Dag 1 kalkning + lutning. Dag 3 såpning och dag 4 fotografering tisdag. Inte speciellt stor förändring på ytorna från efter såpning till fotografering. Jag bedömer dem som torra.

Jag är mest imponerad av ytan på de obehandlade golvet. Normalt brukar trä suga mycket mer och mörkna men den var relativt oberörd av ivrigt gnuggande med vatten och såpa. Det kan vara för att ytan är hyvlad (någon som vet?) och inte slipad som den normalt är när man behandlar ett (begagnat) golv.

4. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Ja det är ju just därför man inte ska slipa ett nyinlagt golv eller ett gammalt golv innan man börjar såpskura det. Då får man en uppruggad yta som inte blir lika hållbar och inte blir lika len och behaglig att gå på.

Det vackraste här är absolut det som enbart är såpskurat. Det första ser väldigt flammigt ut och det i mitten mörkt och som ett lackat.

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Nu spekulerar jag, men ändå.
    Med fortsatt ihärdig såpskurning kommer högst sannolikt alla golven att se likartade ut efter ett par år, dvs som det enbart såpskurade.

Vi har ett oljat (vitpigmenterat) golv som ska såpskuras. Det som är att tänka på vid såpskurning är att man bör inte ha många och tunga möbler som måste flyttas varje gång. Vi har en vägg med 7 fulla bokhyllor (IKEAs Billy som står på golvet), och det kommer inte på fråga att flytta på dem och såpa under där.

6. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Ja man sliter bort andra behandlingar efterhand om man skurar.

Det är som du skriver praktiskt om man kan flytta möblerna men det går bra att skura runt exempelvis bokhyllor. Problemet med Billys är väl att de är gjorda i material som blir förstört av vatten.

7. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Jag tycker det golv som är enbart såpat ser anmärkningsvärt "vitt" ut. Vi har kalkat+såpat våra golv hemma och det har helt klart bitit bäst på de gamla trägolven, de ser ungefär ut som det högra i bilden ovan. På något ställe har jag missat med kalkningen och det skiljer sig markant från resten av ytan. Det nya furugolvet vi lade i köket fick inte alls samma fina ton (ännu...) men det ser inte så flammigt ut som TS "testplankor".

8. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Ja det ser väldigt ljust ut men å andra sidan är väl utgångspunkten här nya brädor och de är ju väldigt ljusa. Vi har ett skurgolv, nytt inlagt för 4 år sedan, och det är sådär ljust.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Jo, som jag skrev ovan är det enbart såpade golvet mest likt det obehandlade golvet. Dvs. att golvet är väldigt ljust från början. Nu blev det i alla fall så att jag kalkade och såpade golven. Hur det är med hårdheten på golvet är lite svårt att avgöra men jag kan se och känna där kvistarna läckt kåda har kådan blivit oklibbig och hård. Jag tar detta som ett bevis på att det skett någon reaktion med basen och såpan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild.jpg