Har ett hus från sekelskiftet där någon tidigare rivit ut ett plankgolv i gran, 30-35 mm tjockt, 120-150 brett, när golvvärme lagts in. På det ligger i köket och matrummet ett väldigt fult klickgolv.

Förutom fulheten och att det rent byggnadsvårsdmässigt lockar mig att lägga tillbaka planket, som ligger i en hög i ladugården, är golvet nu mycket ojämnt och knarrigt. Förmodligen har de lagt spårade golvspån rätt på reglarna, som garanterat inte är raka och inte cc 60. Mellan golvvärmeslangen och klickgolvet ligger en tjock wellpapp, och hur jag än ställer in slingan så är delta T låg, mycket låg (2-3 grader). Troligtvis pga wellpappen, men mest för att det inte ligger några värmeplåtar någonstans.

Så, av flera skäl vill jag fixa detta. Jag vet att det kanske inte är ultimat att lägga så tjocka plank på golvvärme, men bortsett från det har jag lite funderingar.

Jag misstänker att bygghöjden blir för hög om jag riktar upp reglarna, lägger tillbaka spånen fast med plåtar och ångspärr, och sedan planken.

Kan man istället fästa plåtarna direkt på reglarna, och sedan planket på det, med ångspärr emellan? Måste jag då regla upp så att det blir cc 60? Hur gör jag i så fall det? Och om jag måste göra det, är det ännu bättre med kassetter?

Givetvis vill jag återanvända så mycket av det som nu ligger där som möjligt. Visst kan man använda samma slang? Eller blir den skadad? Måste man dimensionera om?

Hur länge bör planken ligga inomhus och torka innan jag kan börja?

Fler frågor kommer säkert...

Tack på förhand!
//Johan

Redigerat:
jag har lagt plankgolv direkt på värmeplåten, inte det bäste ur värme synpunkt men det funkar, mitt golv är ca 30 tjockt.
IMG_3600.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vet inet om det syns men jag la en bräda mellan reglarna och fäste plåten regel på ena sidan och brädan på den andra. Du måste ha rejält med isolering under så det blir tryck mot golvet annars tappar du bort värmen. Jag har på några ställen lagt en stöd mellan reglarna som hjälper till att hålla upp bräden med spänn, skall väl säg att jag har cc60 annars blir det svårt att göra som jag gjorde.

Ok, intressant. Är inte riktigt med hur du menar med plankan. Ligger den längs med regeln, på 60 cc? Eller har du 60 cc och lägger den tvärs över?

längs med regeln så det blir cc30, alu plåten är bara 29cm ..billigare än kassetter som annars är enklare
Storasovrumet_42.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

syns nog bättre på denna bilden från sovrummet

Redigerat:
Ok, jag fattar. Upplever du att det blev bra kontakt mellan plåtarna och planken? Ångspärr? Knarrskydd?

Ingen ångspärr eller knarrskydd. Skruvade golvplankorna genom not med 58mm skruv, förborrade för att det inte skulle spricka. Planken låg inne i huset kanske tre veckor innan jag la dit dem. Har för mig jag mätte fukthalten till runt 10% men lite osäker det var ett tag sen. Det knäpper i golven ibland men inget knarr, knäppningen kommer av att dom rör sig i sponten så vitt jag kan avgöra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.