Byggahus.se

Hållbarhet Nivellgolv?

1. H
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Ska titta på ett hus, byggt -76, betongplatta. Nuv ägare lade in ett nivellgolv för 15 år sedan. Bör vara OK gjort då jag fattat det som att det gick på någon form av dolda-fel-försäkring.

Då undrar jag.....är det livslängd på ett Nivellgolv? Dem har ju 10 års funktionsgaranti. Är det ett vanskligt köp att köpa ett hus med ett 15 år gammal nivellgolv eller kan man förvänta sig att funktionen består många år framöver, kanske en ny fläkt vad det lider - men man kommer aldrig behöva riva ut och lägga om golvet? Möjligtvis täta om huset rör sig.

Det står på hemsidan att fläkten låter. Nu vet inte jag var den sitter i huset men upplevs ljudet som högt?

Jag var nere i en källare i ett annat hus och i den källaren lät det så högt så det gick knappt att föra en dialog...

Folk har även skrivit om akustikproblem - några erfarenheter? Läser man på forumet verkar det bli högre dunsar men är det märkbar skillnad?

Lite det jag undrar över är också - om något går sönder (kan det gå sönder?) riskerar det att bli blodigt dyrt då?

I dag är det direktvärme med LLP.....problem om man vill konvertera till vattenburet?

Redigerat 10 apr 2015 17:22
  2. H
    Medlem Nivå 6
    Ingen som har några erfarenheter av hållbarhet på ett Nivellgolv?

Det jag mest är intresserad av är att vid ett ev köp så riskerar man inte att få göra om hela installationen för x antal hundratusen utan snarare kanske köpa en ny fläkt eller liknande för x antal tusen.

För är fuktvärdet bra idag efter 15 år bör ju rimligen fukten hålla sig på denna nivå.....

Läste besiktningsprotokollet på ett annat hus som hade ett Nivellgolv inlagt, platta på mark, och där redovisades ett värde på 49 % i fukt - vilket ju är bra.