Hej.

Vi har rivit bort all gammal parkett/plastmattor i hela övervåningen.
Undergolvet består av 17mm tjock råspont på bjälklaget (195 reglar) med 60cc.
Vi har skruvat all råspont nu för att minimera knarr. Och tanken nu är att lägga 12mm spontade spånskivor på råsponten.
Golvet är ganska sviktande på sina ställen.

Vad rekommenderas, att lägga lumppapp mellan råspont och spånskivor och sedan skruva spånet i och mellan bjälklaget.

Eller skippa lumppappen och limma samt skruva spånskivorna i råsponten?
Oavsett metod så kommer jag givetvis att limma skarvarna på spånskivorna.

Vad blir bäst tror ni? Tanken med lumppappen är att minska stegljuden ner till våningsplanet under. (tyvärr är bjälklaget oisolerat, kommer dock inte riva upp råsponten för att göra det)
Medans hellimma tror jag minskar sviktandet bättre.

Hur hade ni gjort?
Mvh Johan

S
limma och skruva.
ta rätt längd på skruv och det kommer och skall gå åt mycket lim

Det är nog för sent med mitt råd, ta bort råsponten och lägg dit 22 mm golvspån.
Att få två lager att hålla ihop är inte helt enkelt, kommer att gå åt mycket lim och många skruvar.
Se till att få skarvarna i spånet att ligga på eventuella ryggar på råsponten.

Lycka till
Protte

Jag har köpt 55mm spånskruv där det ska skruvas ner i bjälklag (genom spån/råspont ner i reglar) räcker det?
Samt 30mm där spånet endast fästs i råsponten.

Din metod är säkert den bästa, men vi har redan satt ca 2000 skruv redan i råsponten, så nu får det bli ett lager 12mm spån över. Jag kan nog lägga masonit emellan ifall spånskarvarna hamnar i svackor. Mycket lim och skruv ;)

Jag skulle absolut ha lagt stegljudsdämpning mellan råsponten och spånskivorna och alltså struntat i att limma ihop dem. Om du missar det minsta med limmet så kommer det att smälla och klappra om det nya golvet och det blir ett elände att ordna upp. Lägger du spånskivorna flytande ovanpå alternativt skruvar dem i råsponten (med stegljudsdämpning emellan) så kommer du få den tystaste lösningen.

En fråga till :)
Jag hade tänkt att lägga spånskivorna tvärs med bjälklaget. Dvs längs med råsponten.
Är det rätt? För det verkar inte vara exakt 60cc mellan reglarna.

Men då lutar det åt hellimning direkt mot råsponten, och hoppa lumppappen.
Är det någon som vet hur mycket lumppappen hade hjälpt för att dämpa stegljud ner mot våningsplanet under? Nu hörs det rätt rejält ner nämligen.
Dock blir det ju ett mellanlägg mellan spånskivor och golv sedan.

Ett befintligt träbjälklag av råspont syns med synliga skruvhål och lite byggmaterial i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Janus82 skrev:
Jag skulle absolut ha lagt stegljudsdämpning mellan råsponten och spånskivorna och alltså struntat i att limma ihop dem. Om du missar det minsta med limmet så kommer det att smälla och klappra om det nya golvet och det blir ett elände att ordna upp. Lägger du spånskivorna flytande ovanpå alternativt skruvar dem i råsponten (med stegljudsdämpning emellan) så kommer du få den tystaste lösningen.
Ok, tack för svar. Det är absolut något att beakta också, då mitt sovrum ligger på nedervåningen, och jag jobbar skift, så det innebär ju att jag ligger och sover ibland på dagarna, medans barnen är hemma på övervåningen.
Om jag gör som du säger, skulle det vara någon ytterligare fördel med dubbla lager lumppapp under spånet?

Jag kanske kan få det stabilt och bra med extra mycket skruvning ifall jag inte limmar?

Har köpt en skruvautomat så att sätta extra skruv går ju rätt enkelt ändå.

Om du saknar isolering i bjälklaget kan det fungera som resonanslåda och förstärka ljud. Jag skulle ta bort råsponten i alla fall, isolera, lägga stegljudsisolering, och lägga nytt golv.

BlueX skrev:
Om du saknar isolering i bjälklaget kan det fungera som resonanslåda och förstärka ljud. Jag skulle ta bort råsponten i alla fall, isolera, lägga stegljudsisolering, och lägga nytt golv.
Ja, jag är rädd för detta med. Men i framtiden så kommer det förmodligen nytt innertak i undervåningen, så då passar jag på att isolera underifrån istället. Det börjar bli bråttom att få klart detta då vi redan har flyttat in i huset, och skulle vilja komma i ordning med allt.

Men vem lägger ett golv av 17 mm råspont ?!? Obegripligt.
Du borde kunna blåsa in cellulosaisolering i bjälklaget. ( genom mindre hål)
Googla på "cellulosaisolering blåsa".

S
hyggabus skrev:
ja. efter ha slipat ett hundra golv som är just råspont kan man ju börja undra.
men oftast är ju dom tjockare än 17mm

hyggabus skrev:
Tack. Ska försöka få tag på någon firma på måndag och höra vad som är möjligt.
Du råkar inte känna till någon som är bra i närheten av Stenungsund/Göteborg?

Tänker jag rätt annars med läggningen av spånet, tvärs med bjälklaget? Då hamnar dom längs med råsponten.

Med bara 17 mm råspont tycker jag du skall lägga spånskivorna långs råsponten (tvärs bjälklaget). Jag tror det blir svikt i golvet annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.