10 262 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
12mm spånskivor på råspont? Lumppapp, eller limma?
Hej.
Vi har rivit bort all gammal parkett/plastmattor i hela övervåningen.
Undergolvet består av 17mm tjock råspont på bjälklaget (195 reglar) med 60cc.
Vi har skruvat all råspont nu för att minimera knarr. Och tanken nu är att lägga 12mm spontade spånskivor på råsponten.
Golvet är ganska sviktande på sina ställen.
Vad rekommenderas, att lägga lumppapp mellan råspont och spånskivor och sedan skruva spånet i och mellan bjälklaget.
Eller skippa lumppappen och limma samt skruva spånskivorna i råsponten?
Oavsett metod så kommer jag givetvis att limma skarvarna på spånskivorna.
Vad blir bäst tror ni? Tanken med lumppappen är att minska stegljuden ner till våningsplanet under. (tyvärr är bjälklaget oisolerat, kommer dock inte riva upp råsponten för att göra det)
Medans hellimma tror jag minskar sviktandet bättre.
Hur hade ni gjort?
Mvh Johan
Vi har rivit bort all gammal parkett/plastmattor i hela övervåningen.
Undergolvet består av 17mm tjock råspont på bjälklaget (195 reglar) med 60cc.
Vi har skruvat all råspont nu för att minimera knarr. Och tanken nu är att lägga 12mm spontade spånskivor på råsponten.
Golvet är ganska sviktande på sina ställen.
Vad rekommenderas, att lägga lumppapp mellan råspont och spånskivor och sedan skruva spånet i och mellan bjälklaget.
Eller skippa lumppappen och limma samt skruva spånskivorna i råsponten?
Oavsett metod så kommer jag givetvis att limma skarvarna på spånskivorna.
Vad blir bäst tror ni? Tanken med lumppappen är att minska stegljuden ner till våningsplanet under. (tyvärr är bjälklaget oisolerat, kommer dock inte riva upp råsponten för att göra det)
Medans hellimma tror jag minskar sviktandet bättre.
Hur hade ni gjort?
Mvh Johan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är nog för sent med mitt råd, ta bort råsponten och lägg dit 22 mm golvspån.
Att få två lager att hålla ihop är inte helt enkelt, kommer att gå åt mycket lim och många skruvar.
Se till att få skarvarna i spånet att ligga på eventuella ryggar på råsponten.
Lycka till
Protte
Att få två lager att hålla ihop är inte helt enkelt, kommer att gå åt mycket lim och många skruvar.
Se till att få skarvarna i spånet att ligga på eventuella ryggar på råsponten.
Lycka till
Protte
Jag har köpt 55mm spånskruv där det ska skruvas ner i bjälklag (genom spån/råspont ner i reglar) räcker det?
Samt 30mm där spånet endast fästs i råsponten.
Samt 30mm där spånet endast fästs i råsponten.
Din metod är säkert den bästa, men vi har redan satt ca 2000 skruv redan i råsponten, så nu får det bli ett lager 12mm spån över. Jag kan nog lägga masonit emellan ifall spånskarvarna hamnar i svackor. Mycket lim och skruv 
Jag skulle absolut ha lagt stegljudsdämpning mellan råsponten och spånskivorna och alltså struntat i att limma ihop dem. Om du missar det minsta med limmet så kommer det att smälla och klappra om det nya golvet och det blir ett elände att ordna upp. Lägger du spånskivorna flytande ovanpå alternativt skruvar dem i råsponten (med stegljudsdämpning emellan) så kommer du få den tystaste lösningen.
En fråga till
Jag hade tänkt att lägga spånskivorna tvärs med bjälklaget. Dvs längs med råsponten.
Är det rätt? För det verkar inte vara exakt 60cc mellan reglarna.
Men då lutar det åt hellimning direkt mot råsponten, och hoppa lumppappen.
Är det någon som vet hur mycket lumppappen hade hjälpt för att dämpa stegljud ner mot våningsplanet under? Nu hörs det rätt rejält ner nämligen.
Dock blir det ju ett mellanlägg mellan spånskivor och golv sedan.
Jag hade tänkt att lägga spånskivorna tvärs med bjälklaget. Dvs längs med råsponten.
Är det rätt? För det verkar inte vara exakt 60cc mellan reglarna.
Men då lutar det åt hellimning direkt mot råsponten, och hoppa lumppappen.
Är det någon som vet hur mycket lumppappen hade hjälpt för att dämpa stegljud ner mot våningsplanet under? Nu hörs det rätt rejält ner nämligen.
Dock blir det ju ett mellanlägg mellan spånskivor och golv sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack för svar. Det är absolut något att beakta också, då mitt sovrum ligger på nedervåningen, och jag jobbar skift, så det innebär ju att jag ligger och sover ibland på dagarna, medans barnen är hemma på övervåningen.Janus82 skrev:Jag skulle absolut ha lagt stegljudsdämpning mellan råsponten och spånskivorna och alltså struntat i att limma ihop dem. Om du missar det minsta med limmet så kommer det att smälla och klappra om det nya golvet och det blir ett elände att ordna upp. Lägger du spånskivorna flytande ovanpå alternativt skruvar dem i råsponten (med stegljudsdämpning emellan) så kommer du få den tystaste lösningen.
Om jag gör som du säger, skulle det vara någon ytterligare fördel med dubbla lager lumppapp under spånet?
Jag kanske kan få det stabilt och bra med extra mycket skruvning ifall jag inte limmar?
Har köpt en skruvautomat så att sätta extra skruv går ju rätt enkelt ändå.
Ja, jag är rädd för detta med. Men i framtiden så kommer det förmodligen nytt innertak i undervåningen, så då passar jag på att isolera underifrån istället. Det börjar bli bråttom att få klart detta då vi redan har flyttat in i huset, och skulle vilja komma i ordning med allt.BlueX skrev:
ja. efter ha slipat ett hundra golv som är just råspont kan man ju börja undra.hyggabus skrev:
men oftast är ju dom tjockare än 17mm
Tack. Ska försöka få tag på någon firma på måndag och höra vad som är möjligt.hyggabus skrev:
Du råkar inte känna till någon som är bra i närheten av Stenungsund/Göteborg?
Tänker jag rätt annars med läggningen av spånet, tvärs med bjälklaget? Då hamnar dom längs med råsponten.